Hoe werkt de Truma Combi-verwarming?
Legende:
1 Bedieningspaneel
2 Gasaansluiting
3 Magneetafsluiter
4 Gecombineerde verbrandingsluchttoevoer / rookgasafvoer
5 Verbrandingsluchtventilator
6 Gasbrander
7 Bougies
8 Verbrandingskamer
9 Vlampijp met keerschot
10 Ventilator
11 Warmtewisselaar
12 Elektrische verwarmingselementen
13 Vier warmeluchtuitgangen
14 Rvs waterreservoir 10 liter
15 Aansluitbuis warm water
16 Aansluitbuis koud water
17 Binnentemperatuurvoeler
18 Thermische HDF-mantel
Op het Truma Combi LCD-bedieningspaneel (1) wordt het verwarmingstoestel gestart en de gewenste temperatuur voor verwarming en warm water ingesteld. Het verwarmingstoestel is via de gasaansluiting (2) verbonden met de gastoevoer van het voertuig. Via de magneetafsluiter (3) wordt de gastoevoer naar het verwarmingstoestel geregeld. De benodigde verbrandingslucht komt via de buitenste buis van de gecombineerde verbrandingsluchttoevoer/rookgasafvoer (4) in het toestel en wordt met behulp van de verbrandingsluchtventilator (5) naar de gasbrander (6) getransporteerd. De gasbrander, die is voorzien van twee bougies (7) en een controlebougie, ontsteekt het gas-luchtmengsel in de verbrandingskamer (8).
De hete afvoergassen worden aan het einde van de verbrandingskamer tegen het keerschot van de vlambuis (9) omgebogen en stromen tussen de vlambuis van de brander en de binnenwand van de warmtewisselaar terug. Via de rookgasafvoer (4) gaan ze naar buiten.
De ventilator (10) transporteert de te verwarmen lucht in het binnenste van het apparaat. Daar stroomt de lucht langs de ribben van de warmtewisselaar (11), die door hun grote overdrachtoppervlak zorgen voor een optimale warmte-overdracht. In de warmtewisselaar bevinden zich ook de extra elektrische verwarmingselementen (12) van 1800 Watt. Hiermee kunnen water en/of warme lucht alternatief of extra worden verwarmd. Vervolgens wordt de warme lucht via vier warmeluchtuitlaten (13) in het voertuig verdeeld.
Het vers water bevindt zich in het buitenste rvs waterreservoir met een inhoud van tien liter (14). Daar wordt het door de warmte-overdracht van de warmtewisselaar (11) verhit. Door het excentrisch gevormde waterreservoir ontstaat een ‘warmwaterrol’ die zorgt voor een optimale vermenging van het water en een betere temperatuurverdeling. De warmwaterbuis (15) verbindt de Truma Combi met de warmwaterleidingen in keuken en bad. Koud water wordt uit de verswatertank via de koudwaterbuis (16) bijgepompt.
De in het voertuig aangebrachte binnentemperatuurvoeler (17) meet de luchttemperatuur in het voertuig. Ook de watertemperatuur wordt met behulp van de interne temperatuurvoeler gemeten. Vóór het bereiken van de gewenste verwarmings- en watertemperatuur vermindert het apparaat al de verwarmingscapaciteit. Als de ingestelde temperatuur bereikt is, schakelt de brander uit. Bij het onderschrijden van de ingestelde verwarmings- en watertemperaturen start de Truma Combi automatisch weer op om lucht en water te verwarmen (winterstand). In de zomerstand kan de warmwaterverhitting onafhankelijk van de verwarming worden gebruikt. De thermische HDF-mantel (18) zorgt voor een goede isolatie van de Truma Combi-verwarming.
Truma Combi D6
De Truma Combi D 6 is een krachtige dieselverwarming, waarmee u tegelijkertijd water kunt verwarmen. Hij is bijzonder goed geschikt voor grotere motorhomes. De verwarming beschikt over een brander met de beproefde technologie van Eberspächer uit Esslingen. Deze werkt in combinatie met een ventilator, zodat de motorhomeverwarming ook tijdens het rijden functioneert. In de zomer kan u ook alleen de warmwaterfunctie gebruiken, zonder te verwarmen.
- Met hoogwaardige brandertechnologie van Eberspächer uit Esslingen
- Optimale verdeling van de warme lucht door de stille en krachtige ventilator
- Compact en ruimtebesparend, daardoor kan de Combi D 6 flexibel worden ingebouwd
- Laag energieverbruik
- De Truma Combi D 6 kan ook met leeg waterreservoir worden gebruikt
- Aftapkraantje FrostControl gemonteerd
- Temperatuur traploos regelen met het digitale bedieningspaneel CP plus
- Automatische klimaatregeling mogelijk bij gebruik van een Truma airconditioningsysteem
Truma Combi E
De Truma Combi 6 E is een luchtverwarming met geïntegreerde waterverwarmer. Hij verschilt van de Truma Combi 6 door de geïntegreerde elektrische verwarmingselementen. Zo kunt u de verwarming op gas, op stroom of op beiden tegelijk laten werken. Voor het stationaire gebruik op de camping kan de Combi-verwarming met de 12V-voeding helemaal zonder gebruik van de accu’s werken.
- Met geïntegreerde verwarmingselementen: werkt op gas, op stroom of gecombineerd
- Snelle en gelijkmatige verwarming van het water binnen korte tijd
- Uiterst laag stroomverbruik
Truma Combi 6
De Truma Combi 6 combineert twee functies in één toestel: verwarming en water verwarmen. De bijzonder lichte en compacte Combi-verwarming zorgt voor weldadige temperaturen in grotere campers. In het verwarmingstoestel bevindt zich een watertank met een inhoud van tien liter. Deze wordt in de winter mee verwarmd. In de zomer kunt u ook alleen het water verwarmen, zonder de verwarming te gebruiken. Het water wordt in circa 20 minuten tot 60° verwarmd.
- Het water wordt gelijkmatiger en sneller warm dankzij de asymmetrische vorm van het rvs reservoir
- Vier luchtuitlaten voor een optimale verdeling van de warme lucht
- De lichte en compacte constructie van de Combi 6 maakt een flexibele inbouw mogelijk
- Laag energieverbruik
Truma Combi 4
Truma Combi 4 Gasverwarming
Met de Truma Combi 4 geniet je van dubbel comfort. U verwarmt zowel het voertuig én het water met slechts één toestel. Zo bespaart u in de camper ruimte en gewicht. In de verwarming is een watertank met een inhoud van tien liter geïntegreerd die in de winter wordt mee verwarmd. In de zomerstand kan u het water onafhankelijk van de verwarming verhitten. De warme lucht stroomt door vier luchtuitlaten het voertuig in en verdeelt zich optimaal – voor een aangenaam binnenklimaat. Daarbij werkt de Truma Combi-verwarming nagenoeg geruisloos en is extreem zuinig.
- Korte opwarmtijd van het water
- Optimale warme luchtverdeling door vier luchtuitlaten
- Uiterst licht en compact en daarom flexibel in te bouwen
- Laag energieverbruik
Truma – Er zit een vervelend geurtje aan de verwarming.
Warmeluchtverdeling
Elk voorjaar wordt er regelmatig advies gevraagd door klanten die het ontstaan van slechte geuren (stank) bij het verwarmen in de “zomerstand” constateren. Hier vindt u een aantal mogelijke oorzaken.
Meestal is er niet één enkele oorzaak verantwoordelijk, maar is er sprake van een combinatie van meerdere factoren. Vooral bij zo’n samenloop van diverse oorzaken kan er een belangrijke toename zijn van zeer onaangename geuren en wordt het natuurlijk lastiger om de verschillende “bronnen” expliciet te definiëren.
Potentiële oorzaken kunnen zijn:
- stof; stofvezels, dierenharen en dies meer.
Dergelijke kleine deeltjes worden bij gebruik van de verwarming naar binnen gezogen en zetten zich af in de warmeluchtverdeelbuizen. Wanneer de Combi, na een lange periode, opnieuw gebruikt wordt, kunnen er daardoor geurtjes ontstaan. Bij het opwarmen van de buizen ontstaat er een geur die, afhankelijk van de samenstelling, zeer onaangenaam kan zijn.
- aanwezige vloer-, buis- of inbouwmaterialen.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor. Het vastkleven van de stofdeeltjes (en dergelijke), gecombineerd met het opwarmen van het interieur, kan geurtjes doen ontstaan.
Belangrijk! – Omdat er in de zomerstand geen sprake is van luchtcirculatie in de buizen, versterken deze geuren elkaar en komen via schoorsteeneffecten (convectie) vrij. Dit gebeurt meestal bij het eindstuk van de luchtuitlaat, het zwenkbare eindstuk aan één van de bovenste of dicht bij de Combi gelegen warmeluchtuitlaten. Door een ongunstige montage (stijgend gelegde buizen), kan dit schoorsteeneffect zelfs nog versterkt worden. De zo ontstane eigen circulatie van de totale installatie zorgt voor een nauwelijks waarneembare luchtcirculatie en een verdeling van de eventuele geurtjes.
Let op! Het ontstaan van geurtjes in het totale systeem van de verwarmingsinstallatie is niet te herleiden tot een materiaal- of fabricagefout van de kachel en kan zodoende niet in het kader van de fabrieksgarantie van Truma worden afgehandeld.
(Bron: Truma – CB_031407_IMPSH)