De uiteenzetting in dit artikel vervangt op geen enkel ogenblik de garantievoorwaarden bij verkoop, die u terugvindt op de rugzijde van facturen, noch biedt ze basis tot het aanvechten van de garantievoorwaarden.
Garantie, waar gaat het over?
Volgens de Europese regelgeving dient er, bij aankoop van goederen door een consument bij een professioneel verkoper, 2 jaar wettelijke garantie gegeven te worden. De wettelijke garantie is niet van toepassing bij verkoop tussen handelaars.
Met inachtneming van de wettelijke bepalingen bij een verkoop, is het Dicar als verkoper, die verantwoordelijk is voor het naleven van de reglementering inzake garantie. Vanaf de levering van een nieuwe motorhome, geldt de wettelijke garantie van 2 jaar.
In het geval van motorhomes echter, zijn er afzonderlijke fabrikanten die elk instaan voor de garantie van hun deel. Elke motorhomefabrikant installeert immers “zijn” opbouw op het chassis van een “bepaald” voertuigmerk. (Fiat, Ford, Citroën, Renault, Iveco,…). De fabrikant van dat chassis, staat in voor het afwikkelen van garantiegevallen met betrekking tot zijn deel, nl. onderstel, motor en cabine (voor zover deze ook deel uitmaakt van het “merk”voertuig).
Let op!
Tenzij anders meegedeeld, ga na het in ontvangst nemen van de motorhome zo snel mogelijk langs bij de betreffende merkverdeler van het onderstel. Deze zal het chassisnummer van het voertuig registreren. Pas wanneer dit in orde is zal de 2 jaar garantie voor het onderstel starten. Ook wordt u, afhankelijk van de constructeur, tussen één of meerdere jaren pechverhelping verleend. Informeer bij hen naar de voorwaarden.
Wat het opgebouwde woongedeelte, (structuur, meubilair, elektriciteit, gas- en watercircuits,…) betreft, komt de garantie van de motorhome-fabrikanten. Garantiegevallen die te maken hebben met geïnstalleerde toestellen of bijgeplaatste accessoires (verwarming, koelkast, satelliet, airco, gasvuur, luifel…), worden gedragen door de fabrikanten en/of toeleveranciers van de individuele toestellen.
Dicar is als verkoper verantwoordelijk voor de garantie aangezien u door uw aankoop, een wettelijk contract sluit. Dicar zal er dus steeds voor zorgen dat de zich, binnen de periode van 2 jaar (nieuw voertuig), voordoende mankementen en defecten geclaimd en hersteld of vervangen worden voor rekening van de verschillende betrokken leveranciers en fabrikanten, met uitzondering van het onderstel, de motor en de bestuurderscabine.
Automerken hebben hun eigen “netwerk” van verdelers die exclusief vertegenwoordiger worden door het kopen van een officiële concessie en door te voldoen aan de eisen en voorwaarden die daarin beschreven staan. Dat betekent dat het niet toegelaten is aan “derden” om werken uit te voeren aan de voertuigen, in het bijzonder werken die garantiegerelateerd zijn. Deze regel overschrijden, betekent voor de eigenaar van de wagen, de mogelijke uitsluiting van verdere garantie indien de uitgevoerde werken niet met kennis van zaken gebeurde en er daardoor meer schade berokkend wordt. Het is dus gewoon veiliger om werken te laten uitvoeren bij de geschoolde specialist.
Hetzelfde geldt voor automerk-garages die werken zouden uitvoeren aan de opbouw of installaties van de motorhome.
De geldende garantieperiode moet gezien worden als bestaande uit 2 delen. Bij defecten die zich voordoen tijdens de eerste 6 maanden, is door de wetgever bepaald dat mag aangenomen worden dat het euvel vanaf het begin aanwezig was, tenzij de verkoper kan aantonen dat het een gevolg is van verkeerd gebruik, onvoldoende of ontbrekend onderhoud of het gebruik van niet geschikte producten of vloeistoffen.
Na 6 maanden, ligt de bewijslast bij de koper, die moet aantonen dat het mankement vanaf het begin aanwezig was.
De verplaatsing, het vervoer of het takelen van een voertuig maakt in geen enkel geval deel uit van onze garantie en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar/gebruiker. Het afsluiten van een pechverhelpingsabonnement of pechverhelping via uw verzekering, kan u zeker overwegen.
Het verloop van een garantiegeval.
Zodra u de vaststelling doet van een defect, dient u onze garantiedienst daarvan op de hoogte te brengen en een afspraak te maken om hen de nodige vaststellingen te laten doen, binnen de 2 maanden. Voor elke aanvraag moet er een fotodossier aangelegd worden.
Let op!
Nadat u uw nieuwe motorhome in ontvangst heeft genomen, heeft u 7 dagen de tijd om esthetische beschadigingen (krasjes op/beschadigingen aan meubilair of toestellen…) te melden. Daarna zullen zij beschouwd worden als gebruiksschade.
Zowat elke fabrikant heeft zijn eigen digitaal platform waar de aangifte moet ingediend worden. Elk systeem is anders maar het verloop is vergelijkbaar.
Nadat het ingezonden dossier beoordeeld werd, wordt Dicar geïnformeerd over de beslissing. Daarbij wordt rekening gehouden met de aard van een defect aan het specifieke onderdeel en het verloop van tijd waarin het defect zich voordoet. Het spreekt voor zich dat verkeerd gebruik, het ontbreken van onderhoud, gebruiksschade of normale slijtage, niet aanvaard worden. (deze opsomming is niet limitatief)
Na goedkeuring van een dossier worden de aangevraagde onderdelen, automatisch geleverd aan ons magazijn. Daarbij dient er rekening gehouden te worden met de levertermijnen die een fabrikant of leverancier aanhoudt. In tegenstelling tot de “automobiel”-sector, waar onderdelen in grotere aantallen gemaakt worden, een grotere beschikbaarheid hebben en op korte termijn kunnen geleverd worden, moet u hier rekening houden met termijnen tussen 8 en 12 weken voor onderdelen die op stock zijn. Wanneer dat niet zo is en onderdelen moeten besteld worden bij de toeleverancier, loopt de levertermijn op naar 5 à 6 maanden. In uitzonderlijke gevallen, overschrijdt men die termijn.
Nog in tegenstelling tot de gekende autowereld, is een motorhomefabrikant er niet toe gehouden om gedurende 10 jaar onderdelen beschikbaar te hebben. Zij zijn er wel toe gehouden om in die gevallen een alternatief te bieden.
Dicar verbindt zich er steeds toe om na goedkeuring, de herstelling onder garantie uit te voeren, ook al zou de garantieperiode ondertussen verlopen doordat een onderdeel “buiten” de garantieperiode geleverd werd. Tijdig gemeld, vastgesteld en goedgekeurd, betekent dus in geen geval dat de toepassing van garantie vervalt.
Een uitbreiding op de wettelijke garantie van 2 jaar, is de waterdichtheidsgarantie.
De garantie op tweedehandse voertuigen verloopt niet op dezelfde manier.