Maximaal Toegelaten Massa.
Zoals de benaming doet vermoeden, is dit het maximale totaalgewicht dat het voertuig wettelijk mag hebben. Je hebt voertuigen met een MTM tot 3.500 kg en met een MTM hoger dan 3.500 kg.
- Voor motorhomes met een MTM tot 3.500 kg mag je rijden met een B of BE-rijbewijs en is afhankelijk van het gewicht van de aanhanger die u wil gebruiken.
- Voor motorhomes met een MTM hoger dan 3.500 kg is een C of C1-rijbewijs vereist. Meer bepaald, een C1-rijbewijs zonder attest voor vakbekwaamheid.
Indien u overweegt om een motorhome van >3.500 kg aan te schaffen is dit zeker het overdenken waard. U moet er natuurlijk wel wat voor doen:
- Theoretische opleiding. Meestal 1 à 1,5 dagen.
- Theoretisch examen. Een multiplechoicetest met 50 vragen, te beantwoorden met minstens 42 correcte antwoorden.
- Medische test. Bestaande uit een oogonderzoek en een algemeen medische controle. Die kan u laten uitvoeren bij een bedrijfsgeneeskundige dienst (Bij die van uw werkgever kan u normaal gratis terecht) of een medisch centrum in uw buurt. De medische goedkeuring is 5 jaar geldig.
- Praktijkopleiding. Minstens 8 lesuren.
- Praktijkexamen. 45 minuten, manoeuvres en rijden op de openbare weg.
Let op!
Over prijzen doen er, zonder twijfel, veel verhalen de ronde maar voor de prijs moet u het zeker niet laten. Naderhand zal u er zeker plezier aan kunnen beleven. Elk rij-opleidingscentrum, elke rijschool hanteert ongetwijfeld eigen tarieven maar het kan al voor een bedrag vanaf €900,00. Meer concrete info kan u verkrijgen bij een rijschool; vraag daarbij zeker of zij beschikken over een lichtere vrachtwagen (vb 5T), die rijdt iets handiger dan een grote.
De hoeveelheid bagage die je mag meenemen met een motorhome wordt het nuttig laadvermogen genoemd. Het nuttig laadvermogen is de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) verminderd met de rijklare massa.
Opgelet!
- Het laadvermogen is verschillend voor elke motorhome die je koopt.
- Elke motorhome heeft een Maximaal Toegelaten Massa (MTM), afhankelijk is van het merk en type.
MTM – rijklare massa = het nuttig laadvermogen.
De rijklare massa verschilt voor elke motorhome. Dit heeft te maken met de opties en accessoires die gemonteerd zijn op de mobilhome. Het gewicht hiervan wordt immers aan de massa van de motorhome toegevoegd. Hoe meer opties, hoe hoger de rijklare massa. Hierdoor kan je minder bagage meenemen. De definitieve bepaling van de rijklare massa en dus ook het nuttige laadvermogen, wordt bepaald bij de weging van het voertuig op de technische controle, vóór de inverkeerstelling (1ste inschrijving).
- Bij het bepalen van de rijklare massa wordt er in België, een bestuurder (70 kg), een 90% gevulde watertank en een 90% gevulde benzinetank gerekend.
- Het nuttig laadvermogen omvat niet enkel bagage maar ook de passagiers (over zitplaatsen) en elke naderhand gemonteerde optie.
- Het meest belangrijke punt is om nooit de MTM te overschrijden! Bij controle, wordt het voertuig gewogen zoals het daar staat, inclusief inzittenden, chauffeur, bagage…, ongeacht de gewichtsbepaling/verdeling die werd vastgelegd. Daarom kan u, bij kortere ritten kiezen om het Europese minimum van 20 L water mee te nemen en niet te rijden met een geheel gevulde brandstoftank.
Let op!
Bij een controle van het gewicht van uw motorhome wordt altijd een weegcorrectie toegepast. Die correctie is verschillend per land.
- In België is dat 3,3% (niet bevestigde gegevens)
- In Nederland rond 5% (niet bevestigde gegevens)
Bij overschrijding van het MTM en de voorgeschreven asbelasting, overtreedt u immers de wetgeving.
Bijna elke motorhome is voorzien van een garage waar je bagage in kan opbergen. Wil je toch meer bagage meenemen kan je een aanhangwagen achter de motorhome hangen. Of dat kan en welk gewicht er dan mag getrokken worden, kan je terugvinden op het gelijkvormigheidsattest. Er is hierbij wel een verschil tussen een afgeremde of niet-afgeremde trailer. Een afgeremde aanhangwagen kan zwaarder geladen worden. De keuze van aanhanger kan wel bepalend zijn voor het vereiste rijbewijs.