De uiteenzetting in dit artikel vervangt op geen enkel ogenblik de garantievoorwaarden bij verkoop, die u terugvindt op de rugzijde van facturen, noch bieden ze basis tot het aanvechten van de garantievoorwaarden.
Garantie tweedehands, waar gaat het over?
Volgens de Europese regelgeving dient er bij verkoop van goederen, 2 jaar wettelijke garantie gegeven te worden. De wettelijke garantie is niet van toepassing bij verkoop tussen handelaars (Motorhome verhuur, export,…) of particulieren.
Van de 2 jaarregel wordt enkel afgeweken bij de verkoop van occasie-voertuigen. De garantieperiode beloopt daar doorgaans 1 jaar en mag in geen geval korter zijn. De gedekte periode (of verkoop zonder garantie) moet specifiek vermeld worden op de verkoopfactuur, zo niet geldt dezelfde 2 jaar als voor een nieuw voertuig.
Het spreekt voor zich dat garantie niet geldig is op die onderdelen die verslijten door gebruik of op verbruiksonderdelen (lampjes, ruitenwissers, batterij, banden…) en bewegende onderdelen (rollagers, (tand)riemen,…). (deze opsomming is niet limitatief)
Let op!
U schaft zich een tweedehandsvoertuig steeds aan in de staat waarin het zich bevindt. Er zal dus altijd sprake zijn van gebruiksschade die niet gedekt wordt door de tweedehandsgarantie.
In tegenstelling tot de garantie op een nieuw voertuig, wordt bij tweedehandsvoertuigen de garantie van 1 jaar, verstrekt door Dicar en niet door een fabrieksgarantie, tenzij het voertuig jonger is dan 2 jaar. In dat geval kan de nieuwe eigenaar blijven genieten van de resterende wettelijke garantie en staat Dicar garant voor de overblijvende periode (tot 1 jaar).
Garantie die gedragen wordt door Dicar, brengt met zich mee dat herstellingen die onder garantie dienen uitgevoerd te worden, bij Dicar moeten uitgevoerd worden. U kan niet zomaar een garage of servicepunt om een herstelling vragen en de terugbetaling vragen aan Dicar. Verderop leest u wat u moet doen.
De geldende garantieperiode moet gezien worden als bestaande uit 2 delen. Bij defecten die zich voordoen tijdens de eerste 6 maanden, is door de wetgever bepaald dat mag aangenomen worden dat het euvel vanaf het begin aanwezig was, tenzij de verkoper kan aantonen dat het een gevolg is van verkeerd gebruik, onvoldoende of ontbrekend onderhoud of het gebruik van niet geschikte producten of vloeistoffen…
Na 6 maanden, ligt de bewijslast bij de koper, die moet aantonen dat het mankement vanaf het begin aanwezig was.
De verplaatsing, het vervoer of het takelen van een voertuig maakt in geen enkel geval deel uit van onze garantie en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar/gebruiker. Het afsluiten van een pechverhelpingsabonnement of pechverhelping via uw verzekering, kan u zeker overwegen.
Wat moet u doen?
Wanneer er nog een gedeelte van de wettelijke garantie, leest u hier even verder over garantie bij nieuwe motorhomes.
Neem contact op met Dicar om het defect te melden en een afspraak te maken om met de wagen langs te komen voor vaststelling en herstelling van het probleem.
Na goedkeuring van een dossier worden de nodige onderdelen besteld bij de betrokken fabrikant of leverancier, ook indien het gaat om een merk dat niet zelf door Dicar verdeeld wordt. Daarbij dient er rekening gehouden te worden met de levertermijnen die zij aanhouden. In tegenstelling tot de “automobiel”-sector, waar onderdelen in grotere aantallen gemaakt worden, een grotere beschikbaarheid hebben en op korte termijn kunnen geleverd worden, moet u hier rekening houden met termijnen tussen 8 en 12 weken voor onderdelen die op stock zijn. Wanneer dat niet zo is en onderdelen moeten besteld worden bij de toeleverancier, loopt de termijn op naar 5 à 6 maanden. In uitzonderlijk gevallen, overschrijdt men dat. De leeftijd van het voertuig speelt daarbij een niet onbelangrijke rol.
Dicar verbindt zich er steeds toe om na goedkeuring de garantieherstelling uit te voeren, ook al zou de garantieperiode ondertussen verlopen doordat een onderdeel “buiten” de garantieperiode geleverd werd. Tijdig gemeld, vastgesteld en goedgekeurd door onze garantiedienst, betekent in geen geval dat de toepassing van garantie vervalt.
Let op!
Herstellingen elders dan bij Dicar laten uitvoeren kan nooit zonder schriftelijke toestemming (e-mail). In uitzonderlijke gevallen kan, na akkoord, een bestek opgemaakt worden door een andere garage. Deze offerte moet in dat geval opgemaakt zijn aan Dicar, opdat u de kosten zou kunnen recupereren. Na intern overleg en bij goedkeuring van het bestek, wordt toegestaan om de herstelling te laten uitvoeren. De factuur voor herstelling dient opnieuw opgemaakt te worden aan Dicar, om de kosten vergoed te krijgen.
Garages, in binnen- en buitenland, eisen directe betaling na uitvoering van werken. U zal dus zelf deze facturen moeten vereffenen, waarna u op basis van de correcte facturen, zonder verwijl, de terugbetaling krijgt. Facturen worden nooit in cash geld vergoed.