Dakramen: algemene werking en tips
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/heki2-9104100235-1-300x300.jpg)
- Dakramen zijn nooit voor 100% hermetisch gesloten. Dit is noodzakelijk om ventilatie te garanderen en schimmelvorming ten gevolge van condensatie te vermijden.
- Uiteraard hoeft u zich geen zorgen te maken wanneer het regent of wanneer u in de regen rijdt. De ventilatie is voor deze situaties ontworpen.
- Hou er echter rekening mee dat wanneer met een tuinslang of hogedrukreiniger te dicht in de buurt van de dakkoepel wordt gespoten, er wel water naar binnen kan gejaagd worden.
- Het is normaal dat windruis optreed bij snelheden boven de 100 km/u. De dakkoepels zijn door de fabrikanten immers ontworpen voor een snelheid van maximum 100 km/u.
Wanneer de zon hevig schijnt
- Vermijd wanneer de zon hevig schijnt en het dakraam dicht staat, om de verduistering van het dakraam helemaal dicht te zetten. Door onvoldoende verluchting wordt het binnen de kortste tijd een bakoven onder de koepel. Gebruik hiervoor ook niet zomaar het muggengaas. Dit bestaat meestal uit zwart materiaal, en zwart materiaal absorbeert nu eenmaal de warmte. Het gevolg is dat het vliegengaas zijn vorm verliest en daarna nog moeizaam dicht plooit of naar binnen rolt.
- De oplossing bestaat erin om de verduistering en het vliegengaas bij een klein vierkant dakraam samen voor de helft dicht te zetten, en voor de grotere rechthoekige dakramen voor één derde het vliegenraam en twee derde de verduistering dicht te maken.
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/Dakraam-1.png)
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/Dakraam-4.png)
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/Dakraam-2.png)
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/Dakraam-3.png)
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/Tips.jpg)
Bij motorhomes met hefbed: is er een dakraam boven het hefbed aanwezig, controleer dan steeds vóór het wegrijden of het dakraam wel degelijk dicht is. Soms is dit niet altijd zichtbaar wanneer het bed omhoog staat.
Hoe gebruik je de turbovent dakventilator
Turbovent dak-ventilator.
Een Turbovent kan zowel lucht in de motorhome blazen als wegzuigen. Mocht de turbovent niet genoeg koelte leveren dan kan een volwaardige airco soelaas bieden. Zeker wanneer je een fervente bezoeker bent van warmere streken.
Bediening.
- Draai de dakkoepel open.
- Selecteer de ventilatierichting:
- IN = naar binnen
- OUT = naar buiten
- Zet de Turbovent aan en stel de gewenste snelheid in.
- (optioneel) Polarcontrol draaiknop. Hiermee wordt de thermostatische functie van de ventilator bediend. Wanneer de Turbovent aangeschakeld is, de Polarcontrol draaiknop, vanuit de koude stand naar de warme stand draaien tot wanneer de ventilator stopt met draaien. Wanneer de temperatuur toeneemt zal de ventilator nu automatisch aanspringen. Wanneer de temperatuur daalt zal de ventilator zichzelf uitschakelen.
![](https://www.dicar.be/wp-content/uploads/2022/11/mceclip0-42.png)
Opgelet!
- Dit is GEEN airconditioning.
Gebruik.
- Voorbeeld 1: Gebruik de Turbovent tijdens het koken niet zoals een dampkap bij u thuis. De Turbovent wordt dan snel vies en vettig. Doe het net andersom; laat de Turbovent naar binnen blazen, sluit alle ramen en deuren, behalve het raam aan het aanrecht. De kookdampen worden dan via het raam naar buiten geblazen.
- Voorbeeld 2: Wanneer u de motorhome binnengaat wanneer die broeierig heet is van een ganse dag in de zon te staan, zet u de Turbovent aan zodat hij de warme lucht naar buiten blaast. U start vervolgens de motor van de motorhome en laat de airconditioning van de bestuurderscabine op vol vermogen koude lucht naar binnen blazen. U zal zien dat de temperatuur binnen in de motorhome snel zal dalen en het heel wat aangenamer zal worden.
Vorming van condensatie in ramen.
Condensatie, wat is het en wat is er aan te doen?
- Condensatie wordt gevormd wanneer vochtigheid uit de lucht zich vastzet op koude ondergronden, onder bepaalde klimaatomstandigheden.
- Des te warmer de lucht, des te meer vocht die kan opnemen. Wanneer de lucht afkoelt, bijvoorbeeld op een vensterraam, kan het vocht niet vastgehouden worden. Het teveel aan vochtigheid zet zich dan vast als condens. Zodra het raam wordt opgewarmd, zal het water evaporeren en zichtbaar verdwijnen.
- Een voorbeeld: Bij een temperatuur van 20°C, kan lucht tot 17,4 g/m³ water absorberen. We spreken dan van een saturatie van 100%. Echter, deze waarde wordt zelden bereikt. Bij 20°C en een relatieve vochtigheid van 60%, kan lucht nog steeds 10,44 g/m³ water bevatten. Wanneer deze lucht een raamoppervlak bereikt dat 11°C warm is, kan deze lucht de vochtigheid niet meer vasthouden omdat, in dit geval, een saturatie van 100% bereikt wordt bij een temperatuur van 11°C. Hierdoor wordt condensatie gevormd.
Condens in ramen.
- Acryl is een organische materie die water absorbeert in moleculaire vorm. Dit betekent dat water het raam kan penetreren en de vochtigheid verhoogt tussen de dubbele beglazing. Wanneer de buitentemperatuur daalt, koelt de lucht tussen de panelen af. Het teveel aan vocht zet zich vast op de koudste kant, dat is, op de binnenzijde van het buitenste paneel.
Maatregelen:
- Een adequate manier om condensatie weg te krijgen of te vermijden, is het interieur van het voertuig te ventileren om de vochtigheid te verminderen. Vochtigheid wordt beïnvloed door luchtcirculatie. Men kan ook de binnentemperatuur verhogen. Wanneer koude lucht opgewarmd wordt, kan die immers vocht opnemen.
- Uw raam is dus niet stuk wanneer er zich condensatie bevindt tussen de 2 panelen. Vooraleer condensatie volledig verdwijnt, is wel een beetje geduld vereist.
- Dit fenomeen zorgt bijgevolg niet voor enige basis voor garantie.