Ontdek onze infosessies en al onze events!

Dicar fietsroute 3

• Dicar fietsroute 3

Een afspraak bij de na-service? Verveel je niet met de Dicar-fietstocht.

Take a break, while you wait!

Geniet van een snuifje cultuur en fietsgenot terwijl Dicar zich om je camper bekommert. Wanneer wij jouw motorhome in orde maken, kan je de fietsen van stal halen en de omgeving gaan verkennen. Speciaal voor onze Dicar-klanten hebben wij 3 fietsroutes en 2 wandelingen op maat uitgewerkt. Zoals je misschien al hebt ondervonden, tijdens één van je motorhomereizen, vind je op de meest onverwachte plaatsen soms de mooiste plekjes.

Fietroute 3: langs de paters en Merodebossen | 38 km

Routebeschrijving

VERTREK VANUIT DICAR NAAR DAF EN BELGICACTUS

We verlaten het terrein van Dicar langs de achteruitgang. Sla rechts af en steek bij de verkeerslichten over en rij rechtdoor de ‘Van Doornelaan’ in. De eerste weg (niet de privéweg) naar links brengt ons in ‘ Moestoemaat’. Rechts zie je de tennisvelden van de DAF-fabriek en de windmolens. Links zie je de boerderij van Jos Janssens en familie. Met 900 melkkoeien en 350 ha land is het een van de grootste boerderijen in de streek. Bij knooppunt 31 blijven we rechtdoor ‘Moestoemaat’ volgen. Op het einde van de weg sla je rechts af tot bij ‘Kapellerij,’ daar is het links inslaan. Halfweg merk je de enorme cactuskwekerij van Belgicactus. Let op de kleurenpracht van de cactusplantjes.

Op het einde van de weg, steken we de hoofdbaan Oevel-Tongerlo over. Sla rechts af en volg het knooppunt 70. Rechts zie je de school voor bijzonder onderwijs ‘Tongelsbos’. Bij de kruising voorbij de school, rijden we links het fietspad op in de ‘Oevelse Dreef’. Bemerk op de hoek links de prachtig gerestaureerde hoeve ‘Leysehoeve 14’, nu bewoond door een doktersechtpaar. Wij fietsen via een prachtige kaarsrechte baan, omzoomd door 3 rijen prachtige eiken, en passeren links de ‘abdij van Tongerlo’ terwijl we aankomen op de hoofdbaan ‘Tongerlo-Voortkapel’. We steken deze weg over en komen in de ‘Heksenbrug’. Volg deze weg tot die overgaat in ‘Overwijs’ bij een t-splitsing. Hier slaan we linksaf en volgen we niet de hoofdbaan maar gaan we rechtdoor waar hoofdbaan rechts afslaat. We rijden nu over een grindpad dat overgaat in een asfaltweg, rechts van ons is een grote tomatenkwekerij.

De weg stijgt tot bij de hoofdweg ‘Zoerle-Parwijs-Westerlo Centrum’. We steken de weg over en gaan naar links. Even voorbij het gele naambord ‘Westerlo’ slaan we rechtsaf bij een witte villa. Dit is de ‘Annadreef’. We rijden nu door een prachtige dreef over een zandpad met eiken en beuken die deel uitmaken van het natuurgebied ‘Kwarekken’. Bij een T-splitsing (rechtdoor is er een begroeid pad en een bank) slaan we linksaf. De  weg voert ons met verschillende bochten nog steeds in een prachtig groene omgeving tot bij een volgende T-splitsing waar we rechts afslaan. ‘De Kwarekkendreef’ gaat over in een asfaltwegdek en komt langs het waterzuiveringsstation, de politie en brandweer.

WESTERLO – BERGOM

We nemen de hoofdbaan naar rechts. Nu goed opletten even voor je de ‘Grote Nete’ overrijdt moet je het fietspad verlaten bij de wegwijzers ‘Averbode’ en ‘Bergom’. Daarna volg je het fietspad links van de hoofdbaan. Links van ons ontwaar je in de verte, langsheen de ‘Nete’, het oude Merodekasteel, nu bewoond door prins Simon de Merode. Jaarlijks wordt er bij het kasteel en de slotgracht een openluchtspektakel opgevoerd. We vervolgen de weg en slaan bij de eerste splitsing linksaf (hoofdbaan verlaten) om door het deeldorp ‘Bergom’ te rijden. We steken weer over en volgen nu het fietspad rechts van de weg. Links van ons is de kerk van ‘Bergom’. De weg wordt nu golvend en blijven we verder rijden tot aan een blauwe wegwijzer waarop ‘Blauberg’ staat. Onderweg zien we links en rechts van ons de bossen van de Merode, nu provinciaal bezit. We rijden ook langs het bekende café ‘Mie Maan’ links van ons. We verlaten de weg een paar 100 meter na de herberg/brasserie ‘Mie Maan’ en slaan rechtsaf richting ‘Blauberg’. Rechts is een grote parkeerplaats en staat een bord met achtergrondinformatie over het provinciaal natuurgebied ‘Hertberg’. We volgen de weg tot in het dorp van ‘Blauberg’ (deelgemeente van Herselt).

Het kleine kerkje ligt in het midden van het marktplein. Een monumentje herinnert aan Willem Elsschots boek ‘Kaas’. De brasserie ‘De Verlossing’ op de hoek links, alvorens de hoofdbaan over te steken, is vernoemd naar één van Elsschots boeken.We vervolgen de hoofdbaan ‘Herselt-Averbode’ naar links en bij het benzinestation van Pollet nemen we de bocht van de weg mee naar rechts. In de verte, tussen de bomen doemt de spits van de toren van de ‘abdij van Averbode’ op. Na een zachte klim slaan we bij de verkeerslichten linksaf en rijden tot bij de poort van de abdij.

AVERBODE – VARENDONK

We verlaten de abdij rijden terug de hoofdweg op volgen knooppunt 18 ‘Herseltsebaan’ en slaan rechtsaf. Bij brasserie ‘Den Eik’  (gesloten op maandag en dinsdag) verlaten we de hoofdweg en slaan rechtsaf om fietsknooppunt 17 te volgen. Een mooi fietspad laat ons genieten van velden en weiden. Bij een T-kruising volgen we 88, eerst linksaf en meteen weer rechts). We volgen verder knooppunt 13. We komen nu bij een klein wit gebouw, het vroegere gemeentehuis van ‘Varendonk’. Varendonk was tot 1970 een zelfstandige gemeente, telde 283 inwoners, was 3.67 km² groot en hoort sindsdien bij Laakdal.

VARENDONK – DICAR

We rijden nu de ‘Grote Steenweg’ op en volgen knooppunt 89 naar links. Bij knooppunt 89 tref je links brasserie ‘De Laak’ aan, gelegen aan het gelijknamige riviertje dat een aantal kilometers verderop in de ‘Grote Nete’ uitmondt. We blijven de hoofdbaan volgen, rijden rechtdoor bij de verkeerslichten die de kruisende weg ‘Zammel-Westerlo’ moeten beveiligen en rijden tot bij de volgende verkeerslichten waar we rechts afdraaien en Dicar weer hebben bereikt.

Hopelijk heb je genoten van de Merodebossen, mooie dreven, de abdij en mogelijk was de saus op je traject een heerlijke versnapering of lokale drank die er een geslaagde dag van maakte en het wachten op de herstelling van je camper omtoverde tot een ware vakantiebelevenis. Nu verder plannen smeden voor je volgende trip, met camper.

TIJD VOOR JEZELF?

Extra: Kan je deze dag helemaal voor jezelf opsouperen? Dan zou je via de hoofdbaan van de abdij door kunnen rijden naar het Zichem van schrijver Ernest Claes, met z’n vierkant marktplein en kerk gebouwd in lokale ijzerzandsteen (6 km). Of je rijdt door tot Scherpenheuvel, wellicht het bekendste en gezelligste bedevaartsoord van België (2 km). Elke zaterdagnamiddag is het markt in Scherpenheuvel. Misschien wil je wel een sterrenrestaurant uitproberen. Colette is sinds 2020 met zijn klasserestaurant verhuisd naar ‘De Vijvers’. Neem hiervoor de weg tegenover de toegangspoort van de abdij.

Bezienswaardigheden

DE BIETENMANNEN

Dichtbij de kerk van Bergom staat een klein standbeeld van de hand van Jos Wouters uit Olen. Het stelt de ‘Bietenmannen’ voor. Een herinnering aan mannen en vrouwen die tussen 1900 en 1970 telkens een 6 à 7 weken naar Wallonië trokken om er te werken in de bieten en te helpen bij de oogst van het graan.

MIE MAAN

Grootvader, Louis Jennes, kocht ‘De Plezanten Hof’ begin 20ste eeuw. Deze herberg lag aan de overkant van het huidige ‘Mie Maan’. Een jaar nadien trouwde hij met Maria Wouters. Ze kochten vervolgens aan de overzijde ‘Het Kruispunt’. ‘De Plezanten Hof’ werd met de grond gelijk gemaakt voor parking. ‘Het Kruispunt’ werd omgedoopt tot ‘De Plezanten Hof’. Maria woonde in de boerderij ‘De Halve Maan’. Alle boeren uit de omgeving brachten hun boter en eieren naar de herberg en het winkeltje van Marie: de ‘Halve Maan’  dat al snel de bijnaam ‘Mie Maan’ kreeg.

DE ABDIJ VAN AVERBODE

Op het binnenplein ligt rechts de barokke kerk uit de 17de eeuw. Het plein is voor een groot deel ingenomen door een prachtige waterpartij. Tot 2004 was in de abdij een drukkerij en tot 1996 werd hier het ons allen bekende Zonneland en Zonnekind gedrukt. Er zijn op dit moment nog 58 paters Norbertijnen in de abdij. Wanneer we de abdij verlaten draaien we onmiddellijk na het gebouw het eerste straatje rechts in dat ons voert langsheen de buitenmuren van de abdijgebouwen en een forse daling brengt ons tot bij brasserie ‘Het Moment’. Je kan je fiets hier veilig stallen (oplaadpunten zijn voorzien). In de brasserie kan je binnen en buiten rustig genieten van heerlijk zelf gebrouwen abdijbier, lokale peperkoek, kaas van de eigen kaasrijperij, een smakelijk abdijboterham of een ander gerecht. ‘Het Moment’ werd opgericht in 2016 door de abdij. Jongens en meisjes van beschermde werkplaatsen zorgen hier voor de bediening. Hier is ook een winkeltje waar je abdijproducten kan kopen naast boeken en souvenirs (gesloten op maandag).

MEER TIPS EN REISVERHALEN?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

• Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie