Ontdek de camperreisvoorstellingen van Pasar op 27 & 28 april!

Oostenrijk & Zwitserland

  • Oostenrijk & Zwitserland

    Langs de blauwe Donau naar het romantische Bodenmeer en de idyllische Waginger see

    Deze keer kiezen we voor een sportieve vakantie dichtbij huis. Het is onze motorhome met grote garage die ons uiteindelijk mee over de streep trekt om het te wagen op een fietsvakantie. We voegen de daad bij het woord en trekken naar het zuiden van Duitsland. Enkele dagen Oostenrijk en even de Zwitserse grens over, staan op het programma. Bij de korte voorbereiding van dit sportief tussendoortje vergeten we beslist niet enkele noodzakelijke attributen mee te nemen die ons van dienst kunnen zijn bij plots opduikende fietsproblemen. Bovendien gaan enkele goede detailkaarten van de streek mee de camper in. De Rad Tourenkarte van Adac en de Radkarte van Bikeline zijn onze houvast.

    Route

    Geel – Pielenhofen | 660 km

    Aan de Naab bij Regensburg. Onze keuze valt op een camping in Pielenhofen. De Internationale Camping Naabtal beschikt over een schitterende ligging aan de oever van de Naab en heeft ruime plaatsen. We bereiken de camping langs de A3 en verder via afrit 97 en Etterzhausen. We kunnen ons hier best enkele dagen vermaken en trainen voor het zwaardere werk. Om zonder training plots de ervaren wielertoerist uit te hangen, zou wel eens voor onverwachte fysieke problemen kunnen zorgen. Dus gaan we van start met een prachtige en rustige fietstocht naar Regensburg (35 km h/t). We rijden uit de camping en gaan rechtsaf. We volgen de Naab via een gedeeltelijk verhard fietspad en dan de Naabtalradweg tot bij de samenvloeiing van Naab en Donau. Een ideale plaats om even rust in te bouwen, dicht bij de beschermende Wahlfahrtskirche. We rijden de fietsbrug over en nemen het pad langs de Donau. Na het beeld van Sint-Nicolaas, een andere fietsbrug, volgen we richting ‘Oberer Wohrd’.

    Via een grindpad komen we op de Badstrasse om tenslotte via de Mullerstrasse aan de Steinerne Brucke te komen. Deze brug is een meesterwerk van middeleeuwse bouwkunst (1135-1145), gebouwd naar een voorbeeld van de Karelsbrug in Praag. Het oude dak vooraan van het bijhorende gebouw is dat van een oude graanschuur. Links ervan is de oudste worstbraderij van Duitsland gevestigd. Maar wij genieten in de voormalige residentiestad van Lodewijk de Duitser van het familieslot ‘Schloss Thurn und Taxis’. De familie bezat tot 1867 het monopolie op de post in Duitsland. Maar wat ons van dit slot vooral zal bijblijven is dat we hier de oorsprong terugvinden van de uitdrukking: ‘De muren hebben oren’. De dubbelwandige gangen tussen de kamers dienden als discrete doorgang voor het personeel, die op deze manier verschillende gesprekken opvingen die niet voor hun oren bestemd waren. De vele prachtige gebouwen in Regensburg ontsnapten gelukkig van de vernietigende bombardementen tijdens WOII. Onder andere de Dom Sankt Peter met meer 100 afbeeldingen van Petrus, de Niedermunsterkirche en het Altes Rathaus. Ze zijn allemaal een bezoekje waard. Na een ‘middeleeuwse’ worst en een halve liter Regensburglichtbier gaat het langs dezelfde weg terug naar onze camper. Regensburg werd een mooie ontdekking. Terwijl we er in het verleden dikwijls achteloos voorbijreden.

    Pielhofen – Tulln an der Donau | 415 km

    Na nog enkele verkennende uitstappen in en om Pielhofen, rijden we Oostenrijk binnen om ons neer te vlijen langs de Donau. We kiezen als verblijfplaats toch maar weer voor een camping, het Donaupark Camping Tulln. Vanaf de camping vertrekt er een pendelbus naar Wenen. Hierover hoeven we dan ook niet lang te twijfelen. Wat fijn om Wenen, na vele jaren, nog eens te terug te zien. Maar wij gingen toch fietsen niet? We zijn vandaag vroeg uit de veren om 55 km op onze teller te zetten en om uit te testen of we ook een helling op kunnen met onze eenvoudige toerfietsen. Het doel van onze tocht is de mooie burcht Kreuzenstein. Vanaf de camping naar de Donaudijk, dan linksaf om de jachthaven heen, de Donaubrug over en beneden rechtsaf via de linkeroever richting Wenen. Bij Kraftwerk Greifenstein (na 16 km) rijden we richting Stockerau Ost en Spillern via het natuurgebied ‘Au’. In Unter Rohrbach trappen we richting Leobendorf. Bij de Imbiss kiosk is het 1 km klimmen tot bij de burcht. Mijn reisgezelschap heeft het moeilijk. Maar met de fiets aan de hand gaat ook.

    We sluiten aan bij de wachtenden aan de receptie om samen, onder de deskundige leiding van een Duitstalige gids, te genieten van de imposante vertrekken in de burcht, de mooie plafonds en de diverse verzamelingen jacht -en wapentuigen. In Unter Rohrbach strijken we neer in Gasthof Asperkeller. Romantisch, samen op een houten bank aan een houten tafel, in de schaduw van de talrijk aanwezige bomen, genieten we van Rindsuppe en Surschnitzerl. Het lekkere wijntje draagt bij aan ons gevoel van intense rust. Het is tijd om terug te keren naar onze camper, na wat rondvragen en zelf zoeken naar het juiste pad, rijden we richting Greifenstein en fietsen zo via de rechter Donauoever terug naar de camping. De verschillende veldjes op de camping zorgen ervoor dat we vredig kunnen nagenieten van de dag. Tijdens ons verblijf in Tulln fietsen we ook naar één van de vele wijnhuizen. Onze keuze viel op een Heuriger in Wagendorf (40 km h/t). We drinken er natuurlijk een Heuriger (een jonge Oostenrijkse wijn, typisch voor de omgeving van Wenen).

    Tulln – Krems | 42 km

    Om onze benen een beetje te ontzien, kiezen we voor een camperplaats dichter bij de start van onze volgende etappe Krems. De camperplaats Rohrendorf bei Krems, Weingut Rosenberger, zoals de naam het als zegt een camping bij een wijnboer, kost ons niets. We compenseren deze geste met de aanschaf van een minivoorraad huisgemaakt Oostenrijks gealcoholiseerd druivennat. We logeren op slechts 5 kilometern van de Kremsstad en de aanlegsteiger van de Donauboot, die een lijndienst verzorgt. Om 10u15 vertrekt onze rivierboot van het agentschap Blue Danube Schiffahrt. Voor 2 personen zijn we 40 euro armer. Maar onze tweewielers varen mee.. Ons vaartuig maakt tussenstops in Dürnstein en Spitz om omstreeks 13u30 de plaats van bestemming te bereiken, Melk. Eten deden we aan boord zodat we bij het aankomen dadelijk op verkenning kunnen.

    Een bezoek aan het machtige abdij van Melk is de start van onze terugtocht. De middeleeuwse Benedictijnenabdij staat bekend als één van de mooiste barokabdijen van Europa. De omvang van het gebouw overweldigt ons. Rond 15u00 beginnen we aan onze fietstocht richting Krems langs de linkeroever over een onberispelijk fietspad. De Wachau is misschien wel het mooiste deel van het Donaudal. Via Spitz met zicht op Schloss Erlauhof (bij het uitrijden Spitz treffen we ‘Hotel Mariandl’ bekend uit de gelijknamige film van Peter Alexander) trappen we langs Weissen Kirchen met het Wachaumuseum en het mooie stadje Dürnstein waar zich de burchtruïne bevindt waarin vroeger koning Richard Leeuwenhart gevangen zat. We genieten er van een ijsje. Vervolgens passeren we Stein om na 42 km fietsen weer in Krems toe te komen. Nog even klimmen tot bij onze wijnboer. Een zalige fietstocht door een prachtig landschap was het!

    Krems – Waging am See | 280 km

    We vermijden de auto -en tolwegen en rijden via Linz, Wels, Vöcklabruck en Salzburg naar strandcamping Waging am See. Een flinke hap uit ons budget maar wat meer luxe tussendoor mag ook wel eens. Het restaurant aan het meer en de prachtige toiletten zorgen voor een prinselijk gevoel. Maar wij gingen fietsen, toch? We mogen ons dan ook niet laten verleiden door de aangeboden luxe. Bij de receptie ontdekken we een mooie overzichtskaart van de Waginger See. Deze wordt onze leidraad voor onze rit van morgen. We verlaten de camping rechtsaf en volgen Fisching, Taching en Tengling. Hier eindigt het fietspad. Bij het kerkje van Coloman gaan we rechtsaf het pad naar beneden waar we bij het strandpaviljoen genieten van een heerlijke kop koffie. We bevinden ons inmiddels aan de oever van de Tachinger See en nog steeds in Beieren. Nu verder langs de oostelijke oever.

    Het fietspad wordt een bospad, even stijl klimmen en opletten voor verraderlijke boomstronken. Tot Tettenhausen rijden we vlak naast het meer, dat nu weer de Waginger See wordt. Via Gut Horn rijden we tot Wolkersdorf waar we gezellig picknicken. Na Kronwitt fietsen we door de polder, richting Petting. Bij de voorrangsweg gaan we rechtsaf richting Waging vervolgens richting hotel Eichenhoff en Kurhaus om zo na 40 km terug bij onze camping te komen. De volgende dag wagen we het erop een lus te rijden van 55 km van Waging naar Chieming aan de Chiemsee en weer terug. De plattegrond vind je bij de camping. De prachtige route rond de Chiemsee (57 km) lieten we aan ons voorbijgaan. Aan onze rijke collectie kastelen voegden we wel het slot ‘Herrenchiemsee’ toe. Met een overzet vanuit Prien komen we aan het eilandje in de Chiemsee en bezoeken het prachtige bouwwerk van Ludwig II (18451886) die eerder reeds Linderhof en Neuschwanstein liet optrekken. Daarnaast bezochten we ook Salzburg. We laten de auto staan in Freilassing (gratis) en nemen bij de Rupertuskirche bus 24 naar Salzburg die ons 20 minuten later afzet in het centrum.

    Waging am See – Lindau | 290 km

    Ook nu geven we er de voorkeur aan door het hart van Beieren en de Allgäu te rijden. Via Traunstein, Rosenheim, Bad Tölz en Kempten bereiken we onze nieuwe uitvalsplaats Lindau. De camperplaats Park Camping grenst aan de boorden van de Bodensee en aan de camping waarvan de faciliteiten mogen gebruiken. Elektriciteit is wel niet voorzien. In de namiddag relaxen we heerlijk in onze campingstoeltjes terwijl we genieten van de intense rust die uitgaat van het Bodenmeer. Tot er een donkere schaduw boven onze hoofden zweeft, een zeppelin. Nog nooit eerder zagen we zo’n gevaarte in de lucht zwegen zweven. Na wat navragen blijkt dat je deze unieke belevenis kan boeken in Friederichshafen. Het moet een indrukwekkend zicht zijn maar we laten deze tocht aan ons voorbijgaan. De volgende morgen gaan we terug de fiets op. Vanaf Lindau volgen we de fietsrouteborden Bodensee Radweg met de groene pijlen naar Friederichshafen. In Friederichshafen volgen we Altstadt, de pijlen leiden naar de haven waar het Zeppelinmuseum is gevestigd. In Kressbron is een leuk paviljoen bij de aanlegsteiger en houden we een koffiestop. Onze fietsen leggen we bij het museum aan de ketting zodat we rustig Friederichshafen kunnen verkennen. Het is een gezellig winkelstadje met uitnodigende terrasjes.

    We betalen 7 euro inkom voor het zeppelinmuseum. Een prachtige museum! De geschiedenis van de luchtscheepvaart wordt er heel overzichtelijk tentoongesteld. Naast een fotoreeks die het einde van de Hindenburg in 1937 in beeld brengt, is er een replica van de Hindenburg op ware grootte te zien en te belopen. Je waant je in een heus zeeschip. Op de bovenverdieping staan en hangen kunstwerken van lokale kunstenaars. We zijn blij dit bijzondere museum te hebben bezocht. Het is dan ook een echte aanrader. Ondertussen is het tijd om terug naar onze standplaats. Via Tettnang keren we terug langs Giessen, het is klimmen geblazen, om bij Hängebrucke weer bij de Bodensee te komen en zo via Wasserburg weer terug Lindau te bereiken. Het was een mooie rit. En we voelen dat we stilletjes aan wat conditie hebben opgebouwd.

    We bouwen een rustdag in om Lindau en de omgeving te verkennen. Bij een lokale fruitteler kopen we enkele kilo’s appelen. Door de uitgestrekte boomgaarden met appelbomen en perelaars, zou je nog denken dat je in Haspengouw belandt bent. Onze laatste tocht is iets minder eenvoudig, maar des te spannender. We fietsen naar het havenkantoor in Lindau. Het havenkantoor is gelegen op de hoek waarlangs je ook naar het station moet. We schaffen er ons 2 tickets aan voor een overvaart met fiets naar het Zwitserse Rorschach. We betalen 10 euro p/p en 5 euro per fiets. We vertrekken om 09u10 en vaar een uurtje. Vlakbij de aanlegsteiger nemen we de tandradbaan naar het veel hoger gelegen Heiden te nemen. De fietsen gaan in een afzonderlijke wagon. Betalen van je treinticket (18 euro) doe je bij aankomst in het station van Heiden. Nu gaat het in een 6 km lange, adembenemende afdaling, tot Rheineck. Ik geniet. Op een gegeven ogenblik haal ik meer dan 50 km/u.

    Spannend en soms ook gevaarlijk voor ons, onervaren afdalers. In Rheineck staan we terug met beide voeten op de grond. We hebben het overleefd. Bij regenweer is deze afdaling wel niet aan te bevelen. De Rijn ligt nu aan onze rechterkant. Bij Gaissau gaan we de grens over en rijden we door Oostenrijk tot Bregenz. Vlak voor het centrum ligt Klosterkeller Mehrerau waar we ons verwennen met Schweinebraten mit Semmelknödel und Blaukraut. We bezoeken eveneens het klooster. Nu is het nog even op de tanden bijten. Bij de bomenrijen zijn we blij onze camper te kunnen omarmen. We hebben er ongeveer 50 km opzitten. Bij een goed gevulde pul Beiers bier strekken we onze benen en genieten we na van onze verwezenlijking van de dag. Die nacht droomden we allebei van onze heldhaftige afdaling.

    Lindau – Geel | 715 km

    De fietsen worden grondig vastgesjord in de garage. Het kistje Lindauer appels schuiven we er voorzichtig tegenaan, en nu in één trek huiswaarts. We nemen afscheid van de Bodensee, die we mogelijk een volgende keer verder, al fietsend, zullen verkennen. Via Straatsburg, Saarbrücken, Luxemburg (om te tanken) en Luik bereiken we onze thuishaven Geel. Een aanrader voor een actieve fietsvakantie!

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

  • Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie
  • Ook verkrijgbaar in de betere dagbladwinkel en Standaard Boekhandel
DOWNLOAD

Gerelateerde artikels