Noord-oost Spanje

  • Noord-oost Spanje

    Met de motorhome naar Noord-oost Spanje 

    Wandelen en veel fietsen, bergen en zee, en enkele culturele uitjes, dat is het menu op het goed gevulde programma dat Marc en Eliane presenteren op hun kampeerrondreis in het noordoosten van Spanje. Tussen de grote steden Valencia, Barcelona en Zaragoza doet de groep vooral rustige en exclusief voor fietsers bestemde Vias verdes aan, groene fietsroutes op voormalige spoorlijnen. Iets wat gepensioneerd spoorman Marc wel kan smaken.

    Route

    Tot hun pensioen tien jaar geleden hadden Marc en Eliane nooit gekampeerd. ‘We namen ons voor veel te gaan reizen en schaften ons daarom een camper aan: vooral omdat dat praktisch is. Niet per se goedkoper dan op hotel gaan, want met een camper ga je er veel vaker voor korte en langere trips op uit. We staan ook weinig op sobere camperplaatsen, maar liever op goed uitgeruste campings. Ook de campings die we op deze reis van drie weken aandoen zijn van alle comfort voorzien.’

    De rondrit in het noorden en oosten van Spanje is eigenlijk een fietsvakantie. Zowat om de andere dag springen de deelnemers op de fiets voor een mooie, op voorhand goed uitgestippelde tocht door het groen. ‘We doen dat op het gemak. Maximaal een 50-tal kilometers, verspreid over de hele dag. We stoppen minstens elk uur. Bedoeling is te genieten van de landschappen en eens goed rond te kijken onderweg. Je hoeft dus geen coureur te zijn om met ons mee te fietsen. Fiets je met een elektrische fiets, dan vragen we wel dat je je toestel goed kan hanteren. Wijzelf fietsen eigenlijk nauwelijks. We zijn niet bij een fietsclub en thuis doen we vooral aan wandelen. Buiten onze reizen zitten we zelden op de fiets. We doen dit soort fietsvakanties wel graag, want het gezelschap is plezant. We nemen regelmatig een pauze op een terras en ’s middags picknicken we samen. Alles op het gemak. We zijn eigenlijk wandelaars op de fiets.’

    De groep is met maximaal 25 fietsers op pad. ‘Dat is al een lange sliert op het fietspad, maar met nog eens tien man meer zou dat echt te veel zijn. Ook bij stadsbezoeken hou je de groep beter beperkt.’ Marc en Eliane waken goed over hun klanten. ‘Ik rijd voorop’, zegt Marc, ‘en Eliane achteraan. Spanjaarden zijn geen fietsers, dus het is rustig op de Vias verdes. Er zijn weinig tegenliggers, uitgezonderd een enkele wielertoerist, zodat men geneigd is gezellig met twee of met drie naast elkaar te gaan rijden. Maar als er dan toch zo’n koersfiets aan komt stormen, moet iedereen snel uitwijken. Daarom ontwikkelde ik een fluitsysteem, waarbij de deelnemers verschillende signalen krijgen bij oppassen, stoppen of vertrekken. Wij staan ook in voor de EHBO, maar dat is zelden nodig. En als er eens een technisch probleem is, zijn er altijd meteen kandidaten om te helpen; gelukkig maar, want ik ben zelf niet zo handig. Het vreemde is: op al onze fietsvakanties op de Vias verdes, die bestaan uit gravelpaden, hebben we nog nooit een platte band gehad en op het asfalt in Duitsland al dikwijls…’

    De Vias verdes zijn geen knooppuntennetwerk, dus lussen kunnen er niet gemaakt worden. ‘Daarom fietsen we altijd heen en terug en zijn we maximaal 25 kilometer van de campers verwijderd, mocht er een ernstig technisch probleem zijn. Omdat we op voorhand prospectie deden, is ook wel het adres van elke fietsenmaker onderweg genoteerd.’ Heen en terug rijden betekent ook wel dat men tweemaal dezelfde weg neemt. ‘Ik zeg dan ook altijd: kijk op de heenweg links en op de terugweg rechts (lacht). We stoppen op de heenweg regelmatig, ook om foto’s te maken. Dat maakt dat de terugrit meestal flink wat sneller verloopt.’ Ook al omdat de barbecue lonkt, uiteraard.

    Stop 1 Zaragoza 1380 km

    De stad van mijn dro-omen

    Jimmy Frey zou een gelukkig man zijn, mocht hij meegaan op deze kampeerrondreis: startpunt is de stad Zaragoza. Twaalf installaties blazen verzamelen op de stedelijke camping. We doen in totaal tien campings aan. Iedereen krijgt in Zaragoza een welkomstdrink. ’s Anderendaags trekt de groep er voor het eerst met de fiets op uit voor een ritje naar de stad. ‘Normaal picknicken we ’s middags samen, maar als we in een stad zijn, zijn de mensen vrij. Ik raad wel aan een snelle hap te nemen, anders zie je niets van de stad. We stallen de fietsen op het grootste plein van de stad. Eliane en ik blijven erbij, zodat de mensen op hun gemak de stad in kunnen. Ook als we een gegidst stadsbezoek doen, vraag ik altijd om bewaking voor de fietsen. Dat is wel nodig, want op onze eerste groepsreis hier werd al bij het eerste stadsbezoek mijn elektrische fiets gestolen. Ik ben toen maar in de plaatselijke Decatlon een goedkope mountainbike gaan kopen… Dat werd wel afzien: in totaal 530 kilometer als je een e-bike gewend bent! (lacht)’ ’s Avonds neemt de groep een eerste gezamenlijke maaltijd

    Halte voor de nacht

    Dag 1-2 Camping Municipal Zaragoza

    Stop 2 Albarracin 177 km

    Versterkt dorp

    Op dag 3 verplaatst de groep zich zuidwaarts naar Albarracin. Een klein, maar historisch dorpje met een omwalling errond. Het dorp is een nationaal monument en een van de erkende mooiste dorpen van Spanje. In de late namiddag doen we er een gezamenlijke wandeling van een 3-tal km. Je ziet er vooral Spaanse toeristen. Nadien kan, wie nog zin heeft, in de omgeving nog een bergwandelingetje maken.’

    Halte voor de nacht

    Dag 3 Camping Ciudad Albarracin

    Stop 3 Navajas 124 km

    Fietsen in de natuur

    Op dag vier volgt de eerste echte fietstocht. ‘We rijden met de installaties naar La Puebla de Valverde en fietsen naar Teruel en terug, om daarna de verplaatsing naar de volgende kampeerplaats in Navajas te maken. ‘Nee, het maakt me als oud-spoorman niet sentimenteel dat we over verdwenen spoorlijnen fietsen. Het zijn ook nooit grote lijnen die werden opgedoekt, maar veeleer tramlijnen.’ Vergelijkbaar met de inmiddels ook tot fietspaden vervelde kolen- en fruitsporen in Limburg. ‘Onderweg zien we toch vaak ruïnes van spoorgebouwen of soms ook gerestaureerde stationnetjes. De landschappen zijn wel indrukwekkend. We rijden vaak over voormalige viaducten, zodat je een goed zicht hebt op de omgeving.’

    Na de verplaatsing naar Navajas, richting kust, doet de groep de volgende dag een korte fietstocht naar Caudel. ‘Ook geen bijzondere bestemming op zich, maar wel een mooie tocht door veel groen, tussen de amandelbomen en dennen. Vaak zien we in de verte op de heuvelhellingen kleine dorpjes liggen.’ De Vias verdes zijn in principe vrij vlakke wegen in het verder wel glooiende landschap, ‘maar soms bevinden we ons toch op een vals plat, zoals hier. De terugweg verloopt dan bij wijze van spreken zonder te trappen.’ Het is te merken dat ze er niet vermoeid van zijn: ’s avonds doen ze nog een wandeling naar een hoge waterval in de buurt.

    ’s Anderendaags is men klaar voor de volgende dagrit, met picknick onderweg. ‘In Algimia de Alfara zijn voor een spotprijs de lekkerste belegde broodjes te krijgen, inclusief drank én koffie. We zeggen het er bij de briefing op de avond voor een uitstap altijd bij of de mensen iets te eten moeten meenemen of niet. Zeker in een stad vind je zelf wel iets te eten. Of neem je toch zelf iets mee, want als er wat te bekijken valt, verlies je liever geen tijd met eten zoeken.’ Ook die avond wordt een gezamenlijke maaltijd genomen in het restaurant op de camping. ‘We zijn al bijna een week onderweg, dus het is dan al heel plezant, met veel ambiance!’

    Halte voor de nacht

    Dag 4-6 Camping Altomira, Navajas

     

    Stop 4 Valencia 81 km

    Schitterend in de zon

    De groep trekt nu verder richting kust en strijkt voor vier nachten neer in Pinedo bij Valencia. ‘De gelegenheid voor sommigen om eens goed boodschappen te doen in een groot shoppingcenter bij de stad.’ Na aankomst op de camping worden de benen gestrekt tijdens een fietstocht naar natuurpark Albufera, een combinatie van wetlands met rijstvelden, duinen en mediterrane bossen. Op het gelijknamige zoetwatermeer zijn liefst 300 soorten vogels te spotten, waaronder flamingo’s.

    De volgende dag trekt het gezelschap met de lijnbus van de camping naar de oude stad. ‘Afhankelijk van het weer passen we ons programma wat aan: we zijn er vier dagen, waaronder een vrije dag, dus er zijn mogelijkheden tot verschuiven indien nodig. In Valencia gids ik de mensen langs de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals de arena en het keramiekmuseum, en we lopen de mooie hal van het station eens binnen. Daarop krijgen de mensen een paar uur vrije tijd. We spreken af voor een terrasje in de overdekte mercado en nemen de bus terug. De dag nadien fietsen we tussen de appelsienplantages en via het Parque Fluvial Túria over de loop van de rivier naar het nieuwe Valencia. Daar moet het echt zonnig voor zijn, want je moet de witte gebouwen van de modernistische stad zien schitteren in de zon. Dat is werkelijk indrukwekkend. Anders dan op het platteland is de infrastructuur voor fietsers in zo’n moderne stad als Valencia heel goed, met gescheiden fietspaden. Heel veilig. ’s Avonds gaan we met de groep een échte paella eten in een authentiek, niet zo’n toeristisch paellarestaurant buiten de stad. De volgende dag is een vrije dag, voor wie Valencia nog eens op eigen houtje wat beter wil gaan bekijken. Wijzelf spelen op deze rustdag graag een spelletje kubben of petanque. En we doen uiteraard weer een terrasje na een korte wandeling.’

    Halte voor de nacht

    Dag 7-10 Camping Coll Vert, Valencia

    Stop 5 L’Ampolla 204 km

    Naar het noorden langs de kust

    Voor de langste verplaatsing tijdens de groepsreis wordt opnieuw naar het noorden getrokken, maar wel volledig langs de kust. ‘In de compleet vlakke Elbrodelta doen we ’s anderendaags een fietstocht tussen de rijstvelden.’

    Halte voor de nacht

    Dag 11-12 Camping Ampolla Playa

     

    Stop 6 Bot 84 km

    De mooiste fietstocht

    De groep verlaat de kust en trekt weer het binnenland in. ‘We maken onderweg een stop in El Pinell de Brai, de zogenaamde ‘wijnkathedraal’, voor een proeverij. De eerste keer kregen we er een uitvoerige rondleiding, maar sinds Covid moet je zelf rond met app op je gsm waarmee je de uitleg onderweg zelf moet scannen. Dat is voor sommige deelnemers wat te modern, maar de wijn is er wel heel lekker! Bot zelf is een dorpje van niets, maar we zijn met de groep hartelijk welkom in een  plaatselijk restaurantje dat speciaal voor ons opendoet. In de streek zie je overal van die rode kleigrond. Het had een keer de hele nacht geregend toen we daar waren: ’s anderendaags was het fietspad één kleverige rode modderboel die zodanig plakte dat na korte tijd je hele fietsband volhing met steentjes en gruis, dat je dan telkens moest lospeuteren.’

    De fietstocht die de groep maakt naar Xerta is wel de moeite waard. ‘Zonder twijfel de mooiste rit van de reis. Ook al omdat we in dat bergachtige landschap zo vaak door voormalige spoortunnels moeten. We hebben er – heen en terug – wel 64 geteld! In de langere is het echt stikdonker. Sommige tunnels zijn verlicht, automatisch of door ons zelf: aan de ingang moet je een lichtknop indrukken en aan het eind het licht weer uitdoen. Soms er is geen licht en zijn we afhankelijk van onze eigen lampen. We raden de mensen aan extra lampjes mee te nemen en bij de groep te blijven: in groep zie je altijd wel licht voor je. Als je alleen rijdt, heb je zo weinig licht dat je soms niet weet of je rechtdoor of richting de wand aan het gaan bent! Bij de terugkeer stoppen we bij een canyon, waar we een wandeling door maken. Ook die is werkelijk fenomenaal mooi.’

    De fietstocht de volgende dag naar Horta San Juan is kort, want in de namiddag verplaatst de groep zich naar de volgende camping.

    Halte voor de nacht

    Dqg 13-15 Camping Terra Alta, Bot

    Stop 7 Mont-roig del Camp 88 km

    Groeten uit Salou

    De tocht gaat weer richting kust. ‘Dit is een heel toeristische streek. We zijn aan de Costa Dorada. We maken een korte fietstocht langs de kust naar badplaatsen Cambrills en Salou, waar we wat winkelvrijetijd nemen. Het is eens wat anders dan in de natuur en in de bergen te zijn.’

    Halte voor de nacht

    Dag 16 Camping Oasis Mar, Mont-roig del Camp

     

    Stop 8 Mataró 170 km

    Met de bus naar Barcelona

    Opnieuw een vrij lange verplaatsing, een uurtje voorbij Barcelona. ’s Anderendaags neemt het gezelschap de shuttlebus van de camping naar de Catalaanse hoofdstad. ‘Zelfde principe: een gezamenlijke wandeling langs enkele hoogtepunten tot de middag, wat vrije tijd en ’s avonds samen met de bus terug. Zo’n stadsbezoek is vaak vermoeiender dan met de fiets: je doet toch een flink aantal kilometers en vaak is het veel geslenter. De Sagrada Família doen we niet aan op die wandeling, omdat die wat buiten de route ligt. Maar daarom hebben we weer een vrije dag ingelast. Zo kan je opnieuw de stad in, of je neemt een rustdag. Wie Gaudí’s basiliek in aanbouw wil bezoeken, trekt er best een dag voor uit, want er is veel te zien en de entree – die werkt met een tijdsslot – is ook vrij duur.’

    Halte voor de nacht

    Dag 17-19 Camping Barcelona Mataró

    Stop 9 Llagostera 63 km

    Bloemen van Girona

    Opnieuw trekt de colonne weer een stukje het binnenland in. ’s Avonds staat een korte fietstocht gepland naar badplaats San Feliu en ’s anderendaags de langste fietstocht van de reis naar Girona: 62 km in totaal. ‘Girona is weer een grotere stad. Heel mooi. Indrukwekkende kathedraal. De vorige keer waren we er net toen er het bloemenfestival Temps de Flors aan de gang was, wanneer alle monumenten versierd zijn met bloemstukken.’

    Halte voor de nacht

    Dag 20-21 Camping Ridaura, Llagostera

    Stop 10 L’Escala 49 km

    De laatste fietstocht

    Voor de laatste fietstocht van de reis gaat de rit niet over een Via verde, maar over de Pirinexus-route: een 350 km lange Catalaanse fietsroute tot in de Pyreneeën en zelfs Frankrijk, met soms wel flinke hellingen. ‘Het stukje dat wij doen is echter vergelijkbaar met de Vias verdes, over oude spoorbeddingen. We rijden er door veel fruitplantage en picknicken op een terras in Castelló d’Empuries, een klein dorpje met grote kerk. Als je niet op voorhand verwittigt dat je met een groep komt, ben je in Spanje vaak niet welkom in een restaurant. We voorzien onze picknicks altijd in een horecazaak, omdat er al eens naar het toilet gegaan moet worden. Slechts één keer op de hele reis moet er in de volle natuur gepicknickt worden.’

    ’s Avonds volgt dan de afscheidsmaaltijd in een restaurant vlak bij de camping. ‘Met de vrij lange tocht naar en van Spanje zijn de meesten een volle maand van huis. Maar hoe langer je samen doorbrengt, hoe plezanter het is. En een maand is ook snel voorbij: we zijn elke dag bezig. We hebben geen tijd om aan thuis te denken.’

    Halte voor de nacht

    Dag 22-24 Camping La Escala, L’Escala

    Campings

    • Zaragoza: 2 nachten
      Camping Municipal Zaragoza
      c/ San Juan Bautisto de la Salle  s/n, 50012  Zaragoza
      www.campingzaragoza.com
      N 41° 38’ 16” – W 0° 56’ 34”
      ‘Mooie plaatsen, proper sanitair (dat is eigenlijk overal het geval), op een 8-tal km van het centrum. Sommige deelnemers komen wat eerder aan: als je vier dagen moet rijden om te raken, bouw je best een reservedag in. Wijzelf komen meestal als eersten aan om ter plekke wat afspraken te maken afhankelijk van de installaties en de wensen van de mensen (antennes, schaduw…). Dat lukt niet altijd, maar we doen ons best. We proberen wel zeker op elke camping bij elkaar te staan: dat is ideaal voor het groepsgevoel.’
    • Albarracin: 1 nacht
      Camping Ciudad Albarracin
      Camino de Gea s/n, 44100 Albarracin
      www.campingalbarracin.com
      N 40° 24’ 43” – W 01° 25’ 39”
      ‘Typische binnenlandcamping, klein (max. 50 plaatsen), maar met een mooi uitzicht. We staan samen op een plateau. Goed restaurantje. Opvallend op deze reis: veel mensen eten niet in hun camper of caravan, dankzij de lage prijzen in het binnenland.’
    • Navajas: 3 nachten
      Camping Altomira
      CV 213 – Navajas km 1, 12470 Navajas (Castellon)
      www.campingaltomira.com
      N 39° 52’ 29” – W 0° 30’ 38”
      ‘Terrassencamping met niet al te ruime plaatsen. De Vias verdes loopt erlangs, maar het is een steil stuk om er te raken. Prima sanitair, ook een goed restaurant.’
    • Pinedo: 4 nachten
      Camping Coll Vert
      Del Riu nr. 486, 46012 Valencia
      www.collvertcamping.com
      N 39° 23’ 47” – W 0° 19’ 58”
      ‘Camping met kleine plaatsen en wat verouderd sanitair, maar praktisch: de bus naar Valencia stopt aan de camping. De fietsroute is ook vlakbij.’
    • L’Ampolla: 2 nachten
      Camping Ampolla Playa
      Passeig Arenal s/n, 43895 L’Ampolla
      www.campingampolla.es
      N 40° 47’ 57.44” – O 0° 41’ 57.83”
      ‘Dat is de mooiste camping met het beste sanitair. Gelegen aan de zee, maar nog niet druk.’
    • Bot: 2 nachten
      Camping Terra Alta
      Crta de Bot a Prat de Compte km 1, 43785  Bot
      www.campingterraalta.com
      N 41° 00’ 22” – O 0° 22’ 43”
      ‘Een weer wat mindere camping, maar het is fijn dat we weer in de bergen zitten. Heel authentieke omgeving met berggeiten. Vreemd dat hoe ruwer en eenvoudiger de camping is, hoe prettiger de deelnemers het vinden. De camping is klein, maar ligt vlak aan de Vias verdes, vandaar dat er vooral fietskampeerders en hikers kamperen.’
    • Mont-roig: 2 nachten
      Camping Oasis Mar
      Ctra N340 – km 1139, 43300 Mont-roig del Camp
      www.oasismar.com
      N 41° 2’ 49” – O 1° 0’ 15”
      ‘Drukke strandcamping, letterlijk op het strand, met veel Hollanders. Geen campingrestaurant, maar op 500 m is er een heel goed restaurant.’
    • Mataró: 3 nachten
      Camping Barcelona
      Ctra N-II – km 650, 08304 Mataró
      www.campingbarcelona.com
      N 41° 33’ 2” – O 2° 29’ 0”
      ‘De camping ligt voorbij Barcelona, maar is ideaal gelegen: met de shuttlebus ben je op een uurtje in het hartje van de stad. Mooie plaatsen, mooi sanitair. Alle talen worden er gesproken. Heel internationaal.’
    • Llagostera: 2 nachten
      Camping Ridaura
      Ctra Girona – Platja d’Aro C65, 17240 Llagostera
      www.campingridaura.com
      N 41° 49’ 40” – O 2° 57’ 29”
      ‘Eenvoudige camping aan de Vias verdes met een heel gemoedelijke uitbater. Er is geen restaurant, maar omdat we met een grote groep komen, koken ze speciaal voor ons. Met drank à volonté en voor geen geld!’
    •  L’Escala: 2 nachten
      Camping La Escala
      Cami Ample 13, 17130 L’Escala
      www.campinglescala.com
      N 42° 07’ 21” – O 03° 07’ 54”
      ‘Kleine stadscamping, maar niets op aan te merken. We stonden er zowat alleen.’

    Top 3

    Volgens Marc en Eliane:

    • Fietstocht door het moderne Valencia
      ‘De deelnemers zijn telkens weer onder de indruk van de schoonheid van dit modernistische stadsdeel, dat ook veel groen te bieden heeft. En het is er prettig fietsen.’
    • Wandeling door de canyon Fontcalda
      ‘Op de terugweg van Xerta stoppen we voor een wandeling. Als je het niet weet, fiets je er voorbij, want de canyon is lager gelegen. Wandelen tussen de hoge rotswanden is indrukwekkend.’
    • Fietstocht naar Xerta
      ‘Deze fietstocht vinden wijzelf de mooiste, omdat de natuur er zo overweldigend is. En het ook wel spannend is met al die spoortunnels.’

     

    Ledenkorting Pasar € 25 per persoon

    Op de fiets door Spanje

    In noordoost-Spanje combineer je op deze reis cultuur, natuur en beweging. We bezoeken steden als Barcelona, Zaragoza, Valencia en Girona, maar fietsen vooral veel door prachtige natuurgebieden. We volgen hiervoor de Vias Verdes, rustige, vlakke fietspaden zonder gemotoriseerd verkeer. En we logeren met onze kampeerinstallaties op de meest comfortabele campings onderweg.

    Alle info op www.intersoc.be.

     

     

     

     

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

  • Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie
  • Ook verkrijgbaar in de betere dagbladwinkel en Standaard Boekhandel
DOWNLOAD

Gerelateerde artikels