Ontdek onze infosessies en al onze events!

Een camper met of zonder vast bed achteraan

  • Een camper met of zonder vast bed achteraan

    Kies je een camper met of zonder vast bed achteraan?

    Steeds meer camperaars kiezen voor een model zonder een vast bed achteraan. Dat heeft zijn voor- en nadelen, want die slaapplaatsen moeten uiteraard gecompenseerd worden. Twijfel je ook tussen wel of geen vast bed? Lig er niet langer wakker van.

    Lees ook: verschillende bedtypes.

    Waarom een vast bed?

    Niet hoeven ombouwen

    Het grootste voordeel is dat je niets hoeft om te bouwen: geen gedoe met tafels platleggen, kussens herschikken en slapen op een hobbelig resultaat. Voor welke configuratie je ook kiest, het bed staat altijd klaar. Je stapt gewoon in en uit, net zoals thuis. Handig als je een middagdutje wil doen. Of wanneer ’s avonds iemand vroeger wil gaan slapen terwijl de ander nog wat Netflix kijkt in het salon. De voordelen voor een gezin liggen voor de hand.

    Garage onderin

    Onder een dwarsbed, vrijstaand bed en twinbed heb je altijd een ruime garage met makkelijk plaats voor zowel kampeerspullen als een of meerdere fietsen. Bij een Frans bed of hoekbed kan dat niet: dit bed staat (te) laag bij de grond. De garage is dan enkel geschikt voor kampeermateriaal en/of compacte vouwfietsen. Wees gewaarschuwd: je neemt altijd meer mee op reis dan je denkt!

    Comfortabel slapen

    Een van de meest evidente redenen om te kiezen voor een vast bed achteraan is uiteraard het comfort. Niet alleen stap je in en uit bed wanneer je wil, je geniet ook van een degelijke lattenbodem en comfortabele matrassen. In bepaalde gevallen kan je het hoofdeinde verstellen om makkelijk een boek te lezen of tv te kijken. Bij het ombouwen van een zithoek of het gebruiken van een paviljoenbed heb je veel meer gedoe.

    Met 4 of meer

    Wanneer je vaak als gezin reist, dan is een motorhome met vast bed een must. Met enkel een paviljoenbed en de zithoek eronder ter beschikking, slaap je met vier personen constant als in een soort stapelbed bij elkaar. Gaan de kinderen vroeger slapen, dan moet iederéén onder de wol kruipen. Vanaf vier personen is het beter om achteraan een slaapplaats te hebben, in welke vorm dan ook, in combinatie met het paviljoenbed.

     

    Waarom geen vast bed?

    Neemt veel plaats in beslag

    Hoe je het ook draait of keert, een bed achteraan neemt plaats in beslag. Een stapelbed en een dwarsbed nog het minst, maar een vrijstaand bed of twinbed palmt al snel een derde van je binnenruimte in. Of zelfs de helft, als je kiest voor een compacte camper van rond de 7 meter. Nadeel van een dwarsbed is ook dat de verste slaper de voorste slaper altijd moet storen bij het in- en uitstappen. Bij een twin- en centraal bed heb je daarentegen langs een gangetje of de zijkant een uitweg.

    Compactere buitenafmetingen

    Sommige camperaars hechten aan een compacter voertuig. Neem een bed weg en je hebt twee keuzes: een kortere camper of dezelfde lengte met grotere keuken, badkamer en zithoek. Kies je voor het eerste, dan blijft je voertuig net of zelfs ruim onder de 7 meter. Dat is wendbaarder in het verkeer en zo parkeer je op een standaard parkeerplaats. Handig tijdens het boodschappen doen of op citytrip.

    Reizen als duo

    Reis je als koppel, dan kan je het vast bed elimineren en is een paviljoenbed wellicht voldoende. Je hebt dan geen extra slaapplaatsen nodig voor logees. Toch zijn vier of vijf gordels in de wagen interessant, zodat er nog steeds extra personen mee kunnen. Zij staan dan ter plaatse zelf in voor hun overnachting, in een tentje bijvoorbeeld.

    XL binnenruimte

    Stap eens van een camper met vast bed in een camper zonder vast bed. Het verschil in ruimtegevoel valt meteen op. Alles is dan XL: een heel grote zithoek, meestal een face à face, die overvloeit in het keukenblok en achteraan een badkamer over de volledige breedte met een complete dressing met garage onderin. Je hebt als het ware een doorkijk en gangpad van in de stuurcabine tot in de badkamer. Voor dat ruimtegevoel vallen veel mensen bij aankoop.

    Meer opties voor de badkamer

    Populair is de ruimte van het bed vervangen door een grotere badkamer. Deze badkamer in de breedte staat zo tegen de volledige achterwand van het voertuig. Noem het gerust een hotelbadkamer met een douche, een toilet met veel beenruimte en een wastafel waar je makkelijk met twee personen voor kan staan. Daar stopt het niet: vaak zit daarachter nog een aanpalende garage met erboven een heuse dressing bereikbaar via grote kastdeuren in de badkamer.

     

    Alternatieven voor een vast bed

    Kies je bewust voor een indeling zonder een vast bed achteraan, dan kan je kiezen voor het populaire paviljoenbed. Of je gaat de ouderwetse toer op en bouwt de zithoek om. Wil je hipper zijn? Dan kan je – indien de optie er is – een pop-updaktent op je dak plaatsen.

    PAVILJOENBED

    Bewuste keuze

    Het paviljoenbed betekende een ware revolutie in de sector. Het eenvoudige en geniale concept kelderde meteen de verkoop van alkoofcampers. De laatste jaren is die weer wat gestabiliseerd, nu camperaars ook meer bewust kiezen voor een halfintegraal zonder paviljoenbed. Vroeger moest je het paviljoenbed erbij nemen, vandaag is het een optie geworden. Het achteraf laten weghalen is prijzig, want dan moeten kastjes en verlichting aan wanden en dak gemonteerd worden.

    Geen hefbed

    Een paviljoenbed vind je enkel in halfintegralen en is niet te vergelijken met een hefbed bij integralen. Daar scharniert het bed naar beneden, boven de twee cabinezetels. In een halfintegraal hangt het bed als een vals plafond boven de zithoek. Bij gebruik zakt het bed naar beneden. Je krijgt zo een slaapplaats voor één of twee personen, compleet met lattenbodem, matras, veiligheidsnetjes, verlichting, opbergvakken en USB-laadpunten.

    Elektrisch of manueel

    Elektrisch bediend is het makkelijkst. Je zet het zakken van het bed op gelijk welke stand stop. Als je de zithoek nog wil gebruiken, laat je het bed tot net boven je hoofd zakken. Als je het bed een keer niet nodig hebt, laat je het een beetje zakken en biedt het meteen extra opbergplaats.

    Kies je voor een paviljoenbed, let hier dan op:

    • Heb ik geen claustrofobisch gevoel als ik in het bed lig?
    • Is er voldoende stahoogte onder het bed als het tegen het plafond hangt?
    • Blijft de woonceldeur vrij als het bed naar beneden is?
    • Scharniert het manueel te bedienen bed makkelijk?
    • Hoeveel draagvermogen heeft het bed?
    • Neemt het bed niet te veel licht weg in het interieur?

     

    OMGEBOUWDE ZITHOEK

    Dit oeroude systeem wordt vandaag nog in elke camper toegepast. De leefruimte bouw je, afhankelijk van de soort en de grootte van de zithoek, om tot een slaapplaats voor één of twee personen door de tafel met zijn telescopische poot of vouwsysteem plat te zetten en de rugkussens op het vrije vlak te leggen. Test dit altijd even uit in de praktijk. Vaak zijn de ergonomische kussens niet volledig vlak en voelt het bed hobbelig aan. Dat is te verhelpen met een extra matras.

    Kies je voor een om te bouwen zithoek, let hier dan op:

    • Kan ik mijn zithoek wel ombouwen tot een bed?
    • Is dat standaard of een optie?
    • Is de ombouw geschikt voor één of twee personen?
    • Hoe verloopt het ombouwen in de praktijk?
    • Ligt de puzzel comfortabel?

     

    POP-UP DAKTENT

    De klassieke buscamper heeft altijd een vast bed achteraan. Bij de monovolume campers moet je vrijwel altijd de zetels en/of zitbanken ombouwen tot een slaaptent. In beide modellen kan je ook een pop-updaktent kiezen. Zelfs in bepaalde gewone campers: dan is in het dak – meestal waar het dakvenster zat – een opening voor een mobiele ladder naar de daktent (voor twee personen). Kies je voor deze optie in een halfintegraal, dan is een paviljoenbed niet meer mogelijk.

    Conclusie

    Twijfel je aan een camper zonder vast bed? Probeer het eens uit met een huurcamper.

    En denk eraan:

    • Ga je voor een vast bed? Kies dan een stapel­ bed, dwarsbed, twinbed of vrijstaand bed.
    • Ga je voor een paviljoenbed, probeer het zeker met twee uit. Kan je je helemaal uitstrekken? Heb je voldoende hoofdruimte? Kan je nog rechtop zitten? Is het breed genoeg?
    • Kies je geen bed achteraan, heb je dan nog voldoende opbergruimte voor je kampeer­ spullen? En wat met je fietsen?
    • Denk aan de voertuiglengte. Wil je een compact voertuig waarmee je makkelijk manoeuvreert en parkeert?
    • Reis je met twee of neem je vaak logees mee? Modellen zonder vast bed zijn vooral wagens voor koppels. Bij extra passagiers bouw je – indien mogelijk – de zithoek om.

     

    Vroeger en nu

    Vandaag kiest de camperkoper uit tientallen modellen en indelingen.

    1. In de eerste campers was de keuze zeer beperkt. Slapen deed je zoals in caravans: je bouwde de treinzit of de rondzit om tot een bed met de neergeklapte tafel en de rugkussens.
    2. Door de vraag naar meer comfort (niet meer verbouwen!) maakte het vaste bed zijn intrede. Er kwam ruime keuze: een Frans bed (hoekbed), een dwarsbed (in de breedte), een stapelbed, een twinbed of zelfs een centraal bed.
    3. Dat veranderde drastisch met de komst van het (elektrisch) paviljoenbed. Toen werd duidelijk dat een vast bed achteraan geen noodzaak meer was.

     

    Tekst: Steven Durnez

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

  • Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie
  • Ook verkrijgbaar in de betere dagbladwinkel en Standaard Boekhandel
DOWNLOAD

Gerelateerde artikels