Is je motorhome vertrekkensklaar?

  • Het onderhoud van je motorhome

    Onderhoud na stalling!

    Door de verlenging van de corona-maatregelen verlengt ook de tijd dat je geliefde motorhome stilstaat. Eenmaal de maatregelen versoepelen trek je er natuurlijk graag zo snel mogelijk op uit, en dit liefst met een motorhome in goede conditie. Traditioneel is het voorjaar voor ons een eerste druktepiek. Motorhomes worden van stal gehaald en bij het klaarstomen voor de eerste uitstap worden soms defecten vastgesteld. Meestal zijn deze veroorzaakt omdat je motorhome te lang heeft stilgestaan.

    Is jouw voertuig vertrekkensklaar?

    Het is nuttig om jouw motorhome thuis al even na te kijken op mogelijke euvels. Als je enkele problemen vaststelt, kunnen wij al het nodige doen om materialen en onderdelen te reserveren of bestellen. In sommige gevallen kunnen wij je telefonisch/online informeren en op deze manier kosteloos en snel helpen.

    Vaak voorkomende problemen na stalling

    De klassiekers:

    1. Woonaccu defect
      Als je woonaccu te lang heeft leeg gestaan, is de kans groot dat deze ontladen of defect is. Je kan dit controleren door de accu eerst gedurende 24u op te laden en daarna alle binnenverlichting aan te schakelen, als deze na 10 à 12u nog steeds aan is, kan je er vanuit gaan dat de accu in orde is. Als de verlichting na enkele uren uit is, dan is de accu aan vervanging toe.
    1. Waterpomp defect
      Door langere stilstand kunnen de membranen aan elkaar vastkleven. Bij het activeren van de pomp kan je eventueel enkel nog een zoemend en/of geen geluid horen, maar komt er geen water uit. Je kan proberen om de membranen los te krijgen door er met de achterkant van een schroevendraaier een ferme tik op te geven.
    1. Waterlek
      Door langere stilstand kunnen de membranen aan elkaar vastkleven. Bij het activeren van de pomp kan je eventueel enkel nog een zoemend en/of geen geluid horen, maar komt er geen water uit. Je kan proberen om de membranen los te krijgen door er met de achterkant van een schroevendraaier een ferme tik op te geven.Als tijdens het winterklaar maken niet alle water uit de leidingen, kranen en boiler is weggelopen, kan er vorstschade ontstaan die niet direct merkbaar is. Om dit te achterhalen ga je als volgt te werk:
      Sluit de aflaatkraan van de watertank, de Frostcontrol en eventueel andere aflaatkraantjes (bij wagens met een buitendouche in de garage: controleer of deze dicht staat).
      Vul daarna de watertank, zet de boiler aan en laat het water opwarmen.
      Zet vervolgens de waterpomp aan en open één voor één de waterkranen (zowel koud als warm).
      Laar het water stromen tot alle lucht uit de leidingen en boiler verdwenen is.
      Laat de waterpomp aanstaan en sluit alle kranen.
      De pomp mag nu niet meer opspringen, als deze toch regelmatig kortstondig opspringt dan is er vrijwel zeker een lekkage, al dan niet direct zichtbaar. Controleer alle leidingen, kranen en koppelstukken voor zover deze bereikbaar zijn. Als je zelf nergens een lek kan vaststellen, laat je best al het water weer af om vochtschade te voorkomen en laat je best het systeem door ons controleren.
    1. Cilindersloten (woonceldeur/gasluik/garagedeuren …)
      Als de sloten niet meer goed functioneren, kan je deze inspuiten met fijne olie (WD40) of een slotenspray. Laat de olie of spray lang genoeg intrekken.
    1. Koelkast
      Wanneer je de koelkast na de winter weer in gebruik gaat nemen, kan je deze best eens controleren op gas of 220V. Zet de koelkast gedurende 24 tot 48u aan op een van beide bronnen. Na deze periode moet de koelkast zijn temperatuur bereikt hebben. Als de temperatuur op geen van beide bronnen of onvoldoende koelt is er mogelijk een probleem met het koelaggregaat. Het mengsel dat hierin gebruikt wordt kan bij langdurige stilstand beginnen klonteren en voor een verstopping zorgen. Om dit te voorkomen raden wij je aan om deze om de 2 à 3 maanden gedurende 24 tot 48u aan te zetten om dit probleem te voorkomen.
    1. Gastoestellen
      Gastoestellen zoals het kookvuur en de boiler kan je ook best om de 2 à 3 maanden even in gebruik nemen. Zodat er even gas doorstroomt waardoor de dichtingen en kranen een heel klein beetje “vettig” blijven en waardoor verduring van de afsluitrubbers wordt tegengegaan en waardoor lekkage voorkomen kan worden.

     

    Enkele stallingstips

    De voornaamste technieken:

    1. Woonaccu
      Elke 3 à 4 weken minimum 24 uur lading geven via 220V stroom.
    2. Startbatterij
      Bij merken/modellen waar deze niet mee doorgeladen wordt via de 220V stekker, hang je de batterij aan de druppellader.
    3. Cilindersloten
      Spuit deze in met fijne olie (WD40) of spray.
    4. Gascircuit
      Gebruik af en toe eens het fornuis, de boiler en de koelkast. Wees alert voor een gasgeur. Bij twijfel, draai de gasfles dicht.
    5. Dieselverwarming
      Ook de verwarming lijdt onder lange stilstand. Verwarm elke maand een kwartier op maximumstand.
    6. Banden
      Verplaats de motorhome regelmatig met een halve wieldiameter om bandenvervorming tegen te gaan en check de bandenspanning.

    Als na de controle blijkt dat je motorhome nog in perfecte conditie en vertrekkensklaar is dan heb je waarschijnlijk alle maatregelen genomen die nodig waren om hem gedurende langere tijd te stallen.

    Dicar support

    Om onze klanten beter van dienst te kunnen zijn, hebben we ook een online Dicar support platform opgericht. Voorlopig zitten we in de testfase maar je kan hier al een heleboel info terugvinden over de verschillende onderdelen en toepassingen van jouw motorhome.

    Eigen atelier voor herstellingen en onderhoud

    Eén van onze belangrijkste troeven is het eigen werkatelier van meer dan 5.400 m² in Geel. Hier voeren onze ervaren technici alle mogelijke herstellingen uit aan het woongedeelte van je mobilhome. Ook voor het monteren van accessoires staat ons serviceteam voor je klaar.