Dicar wandelroute 2

• Dicar wandelroute 2

Een afspraak bij de na-service? Maak er een fijne uitstap van!

Take a break, while you wait!

Geniet van een heerlijke wandeling terwijl Dicar zich om je camper bekommert. Wanneer wij jouw motorhome in orde maken, kan je erop uit trekken en de omgeving gaan verkennen. Speciaal voor onze Dicar-klanten hebben wij 3 fietsroutes en 2 wandelingen op maat uitgewerkt. Zoals je misschien al hebt ondervonden, tijdens één van je motorhomereizen, vind je op de meest onverwachte plaatsen soms de mooiste plekjes.

WANDELROUTE 2: DOOR DE BARMHARTIGE STEDE GEEL | 12 KM

Routebeschrijving

VERTREK VANUIT DICAR

Dicar is ongeveer 7 km verwijderd van  het centrum van Geel. We laten onze auto of fiets staan bij het station van Geel. Is er geen plaats, ga dan even de Stationsstraat in richting centrum (komende van het station). Daar vind je een grote, gratis parkeerplaats rechts van de weg.

GAVRA, KRINGWINKEL EN GANSAKKER

We lopen de stationsstraat in en slaan de eerste weg links in: Rozendaal. Dan gaan we weer links. We bevinden ons nu het Fabrieksstraatje. Het bedrijf links van ons is het tegelbedrijf Gavra. Het keramische fresco tegen de gevel is van de hand van Luca Aussems, zoon van de overleden dokter Aussems wiens villa nu deel uitmaakt van het OPZ. Dit fresco van 270 m lang beeldt het thema ‘Wandelen door de tijd’ uit. We wandelen verder tot bij de Kringwinkel en gaan dan rechts het smalle zandpad in. Volg niet de bredere zandweg naar het privédomein. We komen uit op het Kanunnikenblok. Loop rechtdoor tot we in Gansakker uitkomen.

GANSAKKER, SMATERSKAPELLETJE EN BILLEMONTSTRAAT

In Gansakker slaan we linksaf en vlak voor een nieuw appartementsblok nemen we rechts het zandweggetje. In de Molenstraat gaan we naar rechts tot in de Billemontstraat. Op de hoek zie je het Smaterskapelletje. Er wordt gezegd dat dit kapelletje te maken heeft met de legende van  Sint-Dimpna of een overblijfsel is van een vroegere kruisweg. De eerste geschriften over dit kapelletje gaan terug tot 1588. De laatste 50 jaar werd het 3 keer in de prak gereden, maar telkens ook weer opgebouwd.

BILLEMONTSTRAAT EN POSTPADDEKES

Een bezoek aan het Gasthuismuseum is een aanrader. We nemen de Kollegestraat naar links tot bij de Sint-Dimpnakerk. We nemen de Billemontstraat naar links en nemen tegenover huisnummer 92 de binnenweg tussen het Gasthuismuseum en de het SAIO (school voor bijzonder onderwijs). We gaan nu naar de Kollegestraat waar we het kapelletje ‘Maagd der Armen’ passeren. We nemen de Kollegestraat naar rechts en gaan even verder weer rechts waar we in een zijstraatje de wegwijzer naar parking Nieuwstraat zien.

Bezienswaardigheden

HET GASTHUISMUSEUM

Het gasthuis werd opgericht in de 13de eeuw. Vanaf 1552 waren het de zusters Augustinessen die er de zorg van de zieken op zich namen. Het museum vertelt ons meer over de legende van Sint-Dimpna, het leven van de gasthuiszusters, hoe zieken werden verzorgd, een kijkje in waar en hoe de zusters leefden, verschillende medische instrumenten enz… Met een audioguide kan je het bezoek zelfstandig afleggen.

DE SINT-DIMPNAKERK

De kerk toegewijd aan de heilige Dimpna die hier in 600 zou zijn onthoofd door haar vader en ter plaatse zou zijn begraven. De plaats werd al snel bezocht door psychisch lijdende patiënten die bidden voor genezing. Er werd een kerk gebouwd in 1349. Na een brand in 1489 werd de kerk heropgebouwd en vergroot. De bouwwerken duurden tot 1585. Zoals je zal merken werd de toren nooit voltooid. Binnenin de kerk is het prachtige praalgraf van Jan III van Merode (1554) en zijn echtgenote.Het Sint-Dimpna retabel uit 1515, het Besloten Hofje en meer prachtige kunstwerken zullen je zeker boeien.

We lopen niet de parkeerplaats op maar nemen links achteraan het smalle pad ‘Postpaddekes’ genoemd. Meteen rechts staat bij een kapelletje ‘Even te bidden voor zijn ziel’. Hier werd in 1844 toenmalig burgemeester Karel Le Bon om het leven gebracht door een geesteszieke. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1842 verwierf Jan Frans De Billemont de meerderheid ten koste van zijn rivaal Le Bon. Maar de regering benoemde, ten onrechte, Le Bon opnieuw tot burgemeester. Le Bon was reeds burgemeester sinds 1830. Deze beslissing leidde tot rellen in Geel en heeft wellicht meegespeeld in de moord.

Postpaddekes, Markt, Station

Via enkele bochten en café BartBaar bereiken we de markt van Geel. Keuze te over om weg te dromen op één van de vele terrasjes. Op de markt bij de kerk tref je een beeldhouwwerk van Francien Maes ‘Hulde aan de gezinsverpleging’. En wip even binnen in de imposante Sint-Amandskerk. We verlaten de markt, links van de kerk en langs het oude gemeentehuis. Daar genieten we even van een sculptuur van Jef Geysen ‘De Grote Man’ en steken de Havermarkt over richting Palingstraat. Die volgen we tot aan de Lebonstraat, slaan linksaf en nemen op de hoek van het café ‘De Castaar’ het paadje rechts. Zo bereiken we het stadspark en lopen door tot in de Technische Schoolstraat. We slaan rechtsaf en onmiddellijk links achter de school en haar parkeerplaats wandelen we het roze pad in. We wandelen nu tot bij het station of die andere parkeerplaats  en halen onze camper op bij Dicar. Dit was toch weer een ontdekking in het Kempengebied, niet?

Een bewerking, naar een wandeling van Hans Otten en Marc Leysen, door Jef Verrezen

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

• Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie