• De toekomst van diesel in de motorhomewereld

    Mark Pecqueur staat bekend als autoriteit in de automotive sector door zijn grote kennis over mobiliteit, energie en waterstoftechnologie. Tegenwoordig krijgen we regelmatig de vraag over de toekomst van diesel bij motorhomes. Of het klopt dat energiebronnen zoals waterstof en elektrische batterijen deze brandstof gaan vervangen. Is dat realistisch? Expert Mark Pecqueur aan het woord.

    Zijn motorhomes op elektrische batterij een mogelijkheid in de nabije toekomst? En is het haalbaar om lange afstanden af te leggen met een “elektrische” motorhome?

    Mark: ‘Ondertussen zijn er al een aantal experimenten uitgevoerd met rijden op elektrische batterij. Maar hier komen meteen ook enkele nadelen naar boven. Ten eerste zijn dit soort batterijen peperduur. En ten tweede kan je rijden met een rijbewijs B vergeten. Daarbij komt nog dat de rijbereik van de batterij spijtig genoeg een tegenvaller is. In het beste geval kom je aan 250 km. Je moet er dan bovendien voor zorgen dat je in de buurt bent van een quick charger om binnen het half uur terug te vertrekken. Het is een illusie als mensen denken dat ze de hun batterij kunnen opladen met de stekker op de camping. Ik geloof dus niet direct dat er op elektrisch vlak een alternatief mogelijk is. Er wordt wel gekeken naar hybride (vracht)wagens voor in de stad. Maar met motorhomes rijden we al snel enkele honderden km’s om enkele dagen te genieten van de omgeving en dan terug te vertrekken. In veel gevallen gaat dit om behoorlijke afstanden. De energiedichtheid van diesel is heel groot en dat maakt dat we met een verbruik van 10L en een tank van 60/90L vlot 600 of 900 km kunnen rijden zonder over iets te moeten nadenken. En dat is waar vakantie voor staat, je geen zorgen hoeven te maken.’

    Er zijn wel proefprojecten zoals de elektrisch aangedreven Dethleffs motorhome, gebouwd op een Ford Transit. Met een elektrische autonomie van 50 km en de mogelijkheid om die te vergroten met een verbrandingsmotor (+/- 1000cc). De verbrandingsmotor begint te draaien om de batterij van het voertuig op te laden. Wat is jouw visie hierover?

    ‘Dat zijn oplossingen voor korte afstanden in stedelijk vervoer maar als we met 3.5 ton tegen 90 km/u op de snelweg rijden is dit een heel ander verhaal. Het hybride verhaal in de motorhomewereld betekent dat je eigenlijk wel wat vermogen nodig hebt, zeker als je over een helling wil rijden. Die hybride mogelijkheden kunnen dus wel, bijvoorbeeld in een stadscentrum waar 0 emissie geldt, kan je een 20-30 km elektrisch aan max. 30 km/u. Die hybride oplossingen zie ik wel maar ook daar speelt de kostprijs en het gewicht een rol.’

    Bij motorhomes heb je niet enkel stroom nodig om je motor aan te drijven maar ook om de woonaccu te voeden. Je hebt niet alleen tijdens het rijden stroom nodig maar ook de ijskast moet blijven werken tijdens het rijden. Wat geeft dat naar autonomie toe?

    ‘Het woonverbruik is relatief beperkt en daar zou het enige voordeel zijn dat als je nu bijvoorbeeld een airco hebt, dan moet je een net aansluiting hebben of een generator. Die 2.5 kilowatt kan je niet uit die batterij halen maar dat zou wel kunnen uit de aandrijfbatterij. Maar ook daar moeten we realistisch zijn. Een airco in de zomer op 2 kilowatt, wilt zeggen dat na 2 dagen die batterij ook leeg is.’

    Voor lange afstanden blijft diesel dus de beste optie? Zijn er geen alternatieven?  

    ‘Als je kijkt naar aardgas (CNG/LNG) zie je ook niet veel beweging in die groep aangezien je dan extra tanks moet bouwen. Ook hier zijn er verschillende beperkingen waar je rekening mee moet houden en dan blijft diesel de beste optie. Bij bestelwagens zie ik een aantal nieuwe ontwikkelingen maar zeker voor lange afstanden is er ook geen bruikbaar alternatief voor diesel bij. Het klopt dat er een soort van hybride voertuig op de markt komt, maar ook dit blijft moeilijk in de motorhomewereld door de MTM (massa toegelaten waarde). Iedere keer dat er een batterij wordt bijgeplaatst komt er 100-150 kg bij. Dat is behoorlijk wat gewicht aangezien we nu al tegen de grens zitten.’

    Men zou wel de Europese wetgeving kunnen aanpassen, het rijbewijs B aanpassen en verhogen.

    ‘Om eerlijk te zijn zie ik dat niet gebeuren. In Frankrijk zijn de voorwaarden van je rijbewijs afhankelijk van wanneer je het gehaald hebt. En zelfs daaraan wilt de Franse overheid niets doen. Veel zal van de drukkingskracht van de wereld afhangen. Maar heel eerlijk, de motorhome belangen zijn zo verdeeld dat die kracht niet zo groot gaat zijn.’

    Is de huidige ecologische voetafdruk van de motorhome wel zo hoog? Gaat bij eventuele alternatieven de impact op vlak van recyclage niet nog groter zijn?

    ‘Recyclage is een ander verhaal, nu bestaan er nog maar weinig recyclage mogelijkheden op vlak van batterijen. Die zijn ook nog te duur dus het is economisch ook niet verantwoord om te gaan recycleren. De batterijen die we nu kennen werken goed, zolang we die relatief vaak gebruiken. Dit is anders bij mensen die hun motorhome alleen in de zomer gebruiken. We mogen niet onderschatten dat verbrandingsmotoren heel vergevingsgezinde stukken zijn. Enkele jaren geleden had bijvoorbeeld iemand een Porsche gekocht waar maar een 8000 km’s op stonden en die had 31 jaar stil gestaan.  Binnen een halve dag draaide hij terug. Die mechanica is dus heel meegaand en batterijen zijn dat veel minder. Dat is ook een groot probleem.’

    Dus diesel is in de wereld van de motorhomes nog niet aan zijn einde. Klanten worden via de media voortijdig bang gemaakt terwijl alle nieuwigheden zoals elektrisch en hybride aandrijvingen vermoedelijk nog lang op zich laten wachten?

    ‘Klopt, ik zie de eerste 15 jaar niet direct iets nieuws komen. We moeten ook realistisch zijn. Diesel motoren zijn ook sterk veranderd. Als je nu de Euro 6DM’s ziet, wij gebruiken die in een optimale situatie. We starten en rijden voldoende afstanden dus al die katalysatoren komen voldoende op temperatuur. Als je dan kijkt naar een euro 6D T motor dan is dat verschil gigantisch groot. Er is dus al een hele ommekeer gemaakt en euro 7 komt eraan. De normen zullen nog strenger worden en die motoren kunnen dat aan. Dus ik zie niet direct grote veranderingen in de motorhome wereld op vlak van aandrijvingen. Gewicht blijft echt wel the big issue. Als het gewicht van een basistoestel met 200 kg stijgt is dat een probleem aangezien die 200 kg het laadvermogen is bij de meeste.’

    Goed bedankt Mark, heb je daar zelf nog iets aan toe te voegen?

    ‘De mensen moeten zich niet te veel zorgen maken en ze moeten leren genieten. Op de moment dat je op vakantie bent is het belangrijk dat je tot rust komt Je moet je geen zorgen maken, koop een bakje diesel en geniet ervan!’