Showroom Geel geopend op paaszondag en paasmaandag, welkom!

Open van 13u00 - 17u00

(Dak)ramen

  • (Dak)ramen

    Dakramen zijn nooit 100% hermetisch gesloten. Dit is noodzakelijk om ventilatie te garanderen en schimmelvorming ten gevolge van condensatie te vermijden. Uiteraard hoeft je jezelf geen zorgen te maken als het regent, de ventilatie is voor deze situaties ontworpen. Hou er echter rekening mee dat als je met een tuinslang of hogedrukreiniger in de buurt van de dakkoepel spuit, er water naar binnen kan komen.

    Tijdens het rijden 

    Het is normaal dat windruis optreed bij snelheden boven de 100 km/u. Dakkoepels zijn door fabrikanten ontworpen voor een snelheid van maximum 100 km/u. Tijdens het rijden moeten alle (dak)ramen dicht zijn, behalve een schuifraam. Is er een dakraam boven het hefbed aanwezig, controleer dan steeds vóór het wegrijden of het wel degelijk dicht is. Als het bed omhoog staat is dit niet altijd zichtbaar.

    Bij felle zonneschijn

    Als de zon hevig schijnt en het dakraam dicht staat, doe dan de verduistering van het dakraam niet helemaal dicht. Door onvoldoende verluchting wordt het een bakoven onder het dakraam. De kunststofuiteinden gaan dan vervormen en doorhangen. Gebruik hiervoor ook niet het vliegenraam. Dit bestaat meestal uit zwart materiaal dat de warmte absorbeert. Het gevolg is dat het vliegenraam door trillingen tijdens het rijden en de luchtdoorstroming gaat doorhangen. Het is daarna moeilijk om het vliegenraam opnieuw in vorm te brengen, dicht te vouwen of naar binnen te rollen.

    Hoe te vermijden? Zet bij een klein vierkant dakraam de verduistering en het vliegenraam samen voor de helft dicht. Bij de grotere rechthoekige dakramen zet e het vliegenraam voor één derde en de verduistering voor twee derden samen dicht. Zo is er schaduw, kan de warmte ontsnappen en staat het materiaal niet te strak zodat het ook niet kan gaan doorhangen.

    Turbovent I

    De turbovent zorgt voor extra verluchting in jow motorhome en beschikt over een groot luchtdebiet. Het blaast de lucht naar binnen of buiten. Sommige Turbovents zijn voorzien van een extra draaiknop naast de ‘IN/OUT’-schakelaar, de Polar Control. De standaard Polar Control is de thermostaat die het aan- en uitgaan van de ventilator regelt naar de temperatuur in de camper. Eénmaal de ventilator is aangezet met de gewone schakelaar kan de Polar Control-draaiknop vanuit de koude stand naar de warme gedraaid worden tot de ventilator stopt. Wanneer de temperatuur toeneemt zal de ventilator automatisch aanspringen. Daalt de temperatuur terug, dan stop de ventilator uit zichzelf. Dit is GEEN airconditioning.

    Turbovent II

    Dit type ventilatoren is voorzien van een elektronische bediening. De draaiknop op het frame zelf opent het dakvenster. Hieronder twee voorbeelden over het gebruik.

    Voorbeeld 1:

    Gebruik de Turbovent wanneer je kookt niet zoals een dampkap thuis. De Turbovent wordt dan snel vies en vettig. Doe het net andersom. Laat de Turbovent naar binnen blazen, zet alle ramen en deuren dicht, behalve het raam aan het aanrecht. De kookdampen worden dan via het raam naar buiten geblazen.

    Voorbeeld 2:

    Wanneer het binnen heet is, zet dan de Turbovent aan zodat hij de warme lucht naar buiten kan blazen. Start vervolgens de motor en laat de airco van de cabine op volle vermogen koude lucht naar binnen blazen. Je zal zien dat de temperatuur binnen in de motorhome snel daalt.

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

  • Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie
  • Ook verkrijgbaar in de betere dagbladwinkel en Standaard Boekhandel
DOWNLOAD

Gerelateerde artikels