Ontdek onze infosessies en al onze events!

Frankrijk

• Frankrijk

Een beetje Frans, Italiaans en heel veel Corsicaans!

Corsica, uniek en veelzijdig. Met zijn heerlijk zacht Mediterraans klimaat, witte stranden, kristalhelder water en groene bossen. Tel daar de kleuraccenten van de vele krijtrotsen, roze leistenen, blauwe rivieren en watervallen bij. En je weet wat voor een prachtig natuurlijk erfgoed je kan verwachten. Niet alleen de natuurliefhebbers maar ook de Bourgondiërs vinden hier hun gading. De verse vis, romige kazen en citrusvruchten zorgen voor een heerlijke authentieke keuken. Voeg nog een streepje muziek, wat hippe lokale boetiekjes toe en je hebt Corsica.

Route

Het groene eiland

Het groene eiland Corsica is gelegen ten oosten van Frankrijk, tussen het Italiaanse eiland Sardinië en Ligurië op het Italiaanse vasteland. Het eiland is 8,680 km² groot en dus ook het grootste eiland van Frankrijk. Vanaf 1991 vormt het eiland de ‘Collectivité territoriale de Corse’ en heeft het een speciale status binnen de Franse Republiek, waarbij het meer macht heeft dan regio’s op het Franse vasteland. Corsica staat bol van de geschiedenis. Dringend tijd om te vertrekken en die te ontdekken!

Op weg via Kempten en Torre del Lago Puccini

Het einddoel voor de overzet is het Toscaanse havenstadje Livorno. Onderweg stoppen we op de A61, vlak voor uitrit 39 in de omgeving van Gondorf. We overnachten met onze motorhome op de camperplaats aan de rand van het Duitse Kempten. Via Innsbruck en de Europabrug rijden we richting Lazise, één van de mooiste dorpjes aan het Gardameer. We vinden een overnachtingsplaats op camping Fossalta die betaalbaar is dankzij onze Camping-Card ACSI. Daarna gaan we verder via Parma en richting La Spezia bereiken we de volgende standplaats voor onze camper: camping Italia in Torre del Lago Puccini.

Naar de ferry in de haven van Livorno

We rijden via de A12 en E80 naar de SS1 om zo de afrit naar het Italiaanse Livorno te nemen. Onderweg zien we links de toren van Pisa, die zich toch weet staande te houden. Aan de haven is het niet makkelijk de juiste lussen te nemen die leiden naar de plaats van inschepen. We volgen de bruine borden ’Imbarco Passeggeri’ en ‘Corsica Ferries Bastia’. Na 3 uur varen en een warme kop koffie wordt het anker geworpen in de haven van Bastia.

Bastia, de meest stijlvolle havenstad van Corsica

Wij parkeren onze motorhome op de parking achter het check-in kantoor en trekken de stad in.  Het schitterende berglandschap en de imposante architectuur zorgen ervoor dat we meteen onder de indruk zijn van de grootste haven van Corsica. We wandelen naar de immense Place Saint Nicolas waar Napoleon de blik richt op het 50 km verder gelegen Elba waar hij bijna één jaar in ballingschap leefde. We bezoeken, juist voorbij de Place du Marché, de grootste kerk van de stad, St.-Jean-Baptiste. We slenteren door de smalle steegjes van de Terra Vecchia komen we bij ‘Le Vieux Port’ waar we genieten van de sfeer en de talrijk aanwezige restaurantjes. Na een klim naar de citadel zijn we nog juist op tijd om het Musée de Bastia te bezoeken. Ondertussen is het al 20u00 en we moeten nog naar de camping die we voor ogen hebben. We rijden via de D80 naar het noorden om na 20 km de campingborden Pietracorbara en camping Domaine LP te zien. Zalig is de rust en de ruimte die we hier mogen ervaren. Een wandelpad brengt ons in 10 minuutjes tot bij het strand. We besluiten enkele dagen van onze nederzetting te genieten en geven Corsica de kans om zich te nestelen in onze gedachten.

Cap Corse – trouwe Calvi

Vandaag willen we het noordelijke punt van Corsica, Cap Corse verkennen. We rijden terug de D80 op en lassen ondertussen verschillende leuke tussenstops in zoals de Tour de l’Osse, één van de vele torens die de Genuezen bouwden om Corsica te beschermen. Een mooie wandeling langs de jachthaven van Macinaggio brengt ons naar een aantal viskramen waar de meest speciale vissoorten verkocht worden. Daarna steven we richting westkust langs Rogliano en Bettolacce. We vervolgen onze weg langs Morsiglia en Pino. De luxueuze villa’s en mausolea zijn getuigen van rijke teruggekeerde immigranten uit Zuid-Amerika. Onderweg is het even spannend wanneer we over de smalle weg met diepe afgrond rijden. In Nonza parkeren we een eind buiten het dorp. We wandelen terug, drinken een Pietra (ééntje mag) en bezoeken de kerk die vele treden hoger ligt. Aan de overkant ligt de Fontaine de St.-Julie waarvan het water helend zou werken. Ondertussen wordt het laat en we moeten nog een eindje rijden. Via St.-Florent en de D81 bereiken we l’Ile –Rousse, verder via de N197 komen we bij camping La Pinède, ideaal gelegen om Calvi te bezoeken. We kiezen een plaatsje tussen talrijke dennen en eucalyptussen en snuiven hun geur op. In de ochtend stappen we 35 minuten, de camping af, door het bos tot bij het strand en bij de spoorweg links, over het knuppelpad tot in Calvi. Langs de Tour du Sel (bewaarplaats van het kostbare aangevoerde zout) bereiken we de citadel. Weer klimmen geblazen. We komen langs het Maison Colomb. De ruïne is getuige van wat de geboorteplaats van Colombus zou geweest zijn. Wanneer we langs de andere kant afdalen naar de stad komen we langs een ander monument van Colombus, een boot met borstbeeld. Bij de toegang tot de citadel lezen we: ‘Sampiero Corso Civitas Calvi’ (De steeds trouwe stad Calvi – aan Genua).

De indrukwekkende Calanche

De smalle weg langs de kust werd ons afgeraden met de mobilhome. We rijden dan maar terug via L’Ille-Rousse over de N197 en N193 om in Francardo de weg naar Evisa te nemen. De D84 is op sommige delen ook wel erg smal maar het uitzicht onderweg maakt alles goed. Wilde varkens lopen over de weg, groene sparren, indrukwekkende rotspartijen en diepe valleien sieren het landschap tijdens onze etappe. We houden even halt in Evisa voor een lekker kopje koffie en we toveren een heerlijke, zelfgemaakte lunch op de campertafel. Na onze gezellige maaltijd trekken we naar onze volgende halte, Porto. Rotsformaties van rood graniet steken de kop op terwijl een houten loopbrug over een rivier ons naar de haven brengt. Verschillende trendy winkeltjes, chique hotels en restaurants vertellen dat Porto goed in de markt ligt bij de toeristen. Na wat sightseeing, rijden we verder en voert de D81 ons langs de Calanche. De ‘Calanques de Piana’ staan op de UNESCO werelderfgoedlijst. De prachtige rotsformaties uit rood granietgesteente (tafoni) zijn uitgehouwen door regen, zee en wind. We ontdekken een schildpad, een hondenkop en een hartje als markant door de natuur gebeeldhouwde figuren. Het was een lange dag en we trekken dan ook verder naar onze eindbestemming Sagone.

Naar de administratieve hoofdstad Ajaccio

We vinden een goede parkeerplaats voor onze motorhome bij de Boulevard Albert 1 vanwaar het ongeveer 1,5 km lopen is tot aan de kathedraal. Wij willen in de eerste plaats het geboortehuis van Napoleon zien in de Rue St.-Charles. Op de verschillende verdiepingen leren we het leven van Napoleon en zijn ouders kennen. We wandelen langs de vele terrassen van Place Foch met in het midden de fontein met vier leeuwen en het marmeren standbeeld van Napoleon. We gaan verder naar de Chapelle Impéreale waar de negen sarcofagen van de familie Bonaparte liggen. Napoleon zelf is begraven in Invalides in Parijs. Hierna duiken we het oude hart van Ajaccio in en genieten van een schitterende maaltijd in restaurant Don Quichotte. We trekken terug op pad en volgen met onze mobilhome Boulevard Albert naar links, vervolgens de Boulevard Stephanopoli de Commene tot bij het kerkhof. De immense praalgraven en huisjes spreken voor zich. Wij wilden in het bijzonder het graf van zanger Tino Rossi zien. Nadien keren we terug naar de Place d’Austerlitz. We bestijgen de trappen van het indrukwekkende bouwwerk tot bij het monument van Napoleon. In het plaveisel tussen de trappen staan zijn overwinningen gebeiteld. Werkelijk een stukje geschiedenis.

Porticcio en de A Cupulatta Turtue

We overnachten op camping Benista in Porticcio, 12 km ten zuiden van Ajaccio. De volgende dag keren we terug (37 km) om via de N193 of T20 te rijden naar het grootste schildpaddencentrum van Europa ‘A Cupulatta Turtle’. We maken er kennis met wel 130 verschillende soorten en 2000 dieren. Een leerrijke en aangename ervaring. Hierna lunchen we rustig op de parking en rijden we terug zuidwaarts via de N196 tot bij Bonifacio.

Bonifacio – Porto-Vecchio Aléria

Bonifacio, het meest zuidelijke punt van Corsica, staat natuurlijk ook op ons agenda. We parkeren in de benedenstad op de Parking Du Port. Vertrek zeker op tijd want om 9u00 waren alle plaatsen bijna bezet. Een treintje brengt ons naar boven op de citadel. Langs de Porte de Gênes komen we via een oude valbrug op de Place des Armes. De oude woningen hebben een boeiend verleden. Vroeger waren ze enkel toegankelijk via een ladder die ’s avonds werd opgehaald. Op de benedenverdieping bevond zich een oliepers, provisiekamer en graanvoorraad. Op de verdieping was de oven, zodat in geval van brand niet de hele voorraad verloren zou gaan. Heel bijzonder en nog steeds zichtbaar is het systeem van gootjes en steunbogen over de straten die het dakwater opvangen en een citerne vulden met water. Bij de Eglise Ste-Marie-Majeure is er voor de ingang een grote galerij, door pilaren gedragen, waar recht werd gesproken. Onder de vloer ligt een grote, oude, betonnen citerne die nu ingericht is als conferentiezaal. In het Bastion de l’Etendard vinden we reconstructies van het bezoek van Karel V en de doortocht van Napoleon om Sardinië te veroveren. Vanaf het Bastion zien we uit op de prachtige haven. Twaalf kilometer verder werpen we een blik op de noordelijke punt van Sardinië. We wandelen verder tot bij de Escalier du Roi d’Aragon. Een steile, in de rots uitgehouwen trap, die leidt tot bij het water. De legende vertelt dat de trap, die bestaat uit 187 treden, in één nacht werd gerealiseerd. Een andere bijzonderheid is in Rue des Deus-Empereurs het huis waar Karel V verbleef op zijn terugweg van Algiers, vlakbij verbleef Napoleon in 1793 terwijl hij zijn landing op Sardinië voorbereidde.

We slenteren nog even door de smalle, gezellige, straatjes en nemen het treintje terug. We trekken 30 km verder met de motorhome. Porto-Vecchio zelf inrijden doen we maar niet. We parkeren beneden bij warenhuis Gifi en klimmen in een kwartiertje naar boven. De vele terrassen en restaurantjes geven het stadje een gemoedelijke vakantiesfeer. Wanneer we aan de rand van de stad uitkijken naar de zee, zien we enorme zoutpannen. Tegenwoordig wordt er geen zout meer gewonnen. Dat komt omdat Porto-Vecchio vroeger werd omgeven door moerassen. Hierdoor hadden ze erg te lijden onder malaria. De drooglegging van de moerassen was dan ook de enige oplossing. We rijden ongeveer een 70 km verder naar Aleria. Een officiële camperplaats is hier niet maar met onze CampingCard overnachten we op camping Marina d’Aléria.

Aléria – Corte – Bastia

Langs de rivier Tavignano rijden we richting Corte. Wij dalen meteen af naar het historisch centrum en zoeken huis nummer één waar tien jaar lang de ouders van Napoleon woonden. We wandelen verder tot op het grote plein Place Paoli. We kuieren nog even door de winkelstraat en vervolgen onze route, de vernieuwde N193 die deels autoweg is, naar Bastia. Op vijf km van Bastia nemen we Route de l’Arinella om onze laatste nacht in Corsica door te brengen, dichtbij de zee. Het is een parallelweg rechts van de N193. De volgende dag hebben we voldoende tijd om Bastia verder te verkennen. Onze ferry vertrekt om 13u30. Met de zon in de rug en genietend van onze belevenissen de laatste weken steken we de zee over en leggen we aan in Livorno om 17u30. Daarna rijden we verder richting België.

Onze overnachtingsplaatsen:

Kempten , Jahnweg
    [N47°43’44’’ E10°19’08’’]
    Op slechts 50 meter van het centrum. Niet veel plaatsen beschikbaar. Er is elektriciteit en water beschikbaar.

Lazise , camping Fossalta
    [N45°28’49’’ E10°43’21’’]
    Vlakbij het Gardameer gelegen. Ruime camperplaatsen in de schaduw. Vanaf Lazise is de camping goed aangegeven.

Torre del Lago Puccini, camping Italia
    [ N43°49’45’’ E10°16’14’’]
    Naar de lijnbus wandelen voor Lucca duurt toch 20 min., ook om te wandelen naar het strand heb je 30 min. nodig.

Pietracorbara, camping LP
    Op slechts600 m van het strand. Er is een winkeltje, een mooi zwembad en zowel afgebakende als vrije staanplaatsen.

Calvi, camping La Pinède
    [N42°33’13’’ E8°46’7’’]
    Ruime, maar drukke camping met mooi zwembad en veel schaduw. Ideaal om Calvi te bezoeken. De nabijgelegen spoorweg biedt de gelegenheid om met een treintje naar L’Ile Rousse te rijden.

Sagone, camping Le Sagone,
    [N42°7’51’’ E8°42’18’’]
    De camping heeft een supermarkt en zwembad. De staanplaatsen bevinden zich tussen de sparren. Strand op 2.5 km.

Bonifacio, camping Pian del Fosse,
    [N41°23’59’’ E9°12’4’’]
    De camping is heel verzorgd en biedt heel veel schaduw. Eventueel kan je van hieruit met de fiets naar Bonifacio.

Aléria, camping Marina d’Aléria
    [N 42°6’41’’ E9°33’5’’]
    Gelegen aan een lang zandstrand met vele bomen. Riva Bella is een andere camping (naturisten) in Aléria.

MEER TIPS EN REISVERHALEN?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Download je Motorhome Plus gratis online

Met meer dan 280 pagina’s leesplezier is Motorhome Plus een absolute must om de motorhomewereld te ontdekken en op de hoogte te blijven.

• Voor elke liefhebber van motorhomes
  • Met de nieuwste trends en ontwikkelingen
  • Boordevol tips, tricks en inspiratie